In januari was de
Belbus
in Rotterdam. We gingen langs bij de Stichting Ouderenhuisvesting Rotterdam (SOR), want deze stichting liet haar huurders met natte voeten zitten!
Cecilia Schellen-Antunes Cabrita, van oorsprong Portugese, woont een klein jaar in een aanleunwoning in Crooswijk. Ze is heel tevreden over de woning, behalve over het balkon. Na iedere regenbui staat het balkon blank. Het regenwater kan de afvoerput niet bereiken. Dus om toch af en toe haar balkon te kunnen gebruiken, heeft Cecilia het volgende bedacht: met een mop wringt ze al het water in een emmer, en vervolgens gooit ze de emmer leeg in de wc. Per keer heeft ze minstens twee emmers vol en het wegwerken van het water kost haar zeker twee uur.
Samen met dochter Samantha kaart Cecilia het probleem aan bij de verhuurder van haar woning: SOR. De stichting stuurt vervolgens een opzichter langs. Die is van mening dat het 'plasje water', zoals hij het noemt, acceptabel is en dat het water vanzelf wel zal verdampen. Cecilia is het hier absoluut niet mee eens en ze blijft aankloppen bij de SOR. Maar bellen, mailen en schrijven, niets helpt. De stichting laat niks meer horen.
Pascal de Jong van stichting De Ombudsman benadrukt dat Cecilia recht heeft op een goed onderhouden woning. Hij neemt moeder en dochter Schellen mee naar Stichting Ouderenhuisvesting Rotterdam op de Botervloot in Rotterdam. Ter plekke geeft de directeur aan dat hij er persoonlijk voor gaat zorgen dat er snel een oplossing komt. En dat deze situatie nooit zo lang had mogen duren. Dat klinkt hoopvol.
Na vier maanden gaan we weer eens kijken bij Cecilia. En… we treffen een droog balkon aan en een heel blije Cecilia met… droge voeten! De Stichting Ouderenhuisvesting Rotterdam heeft een gat gemaakt in het balkon, met daaronder een mooie, kleine afvoer en nu loopt het water prima weg.
De Belbus is te bereiken via Postbus 3000, 1200 CZ in Hilversum. Maar u kunt ook mailen naar
belbus@vara.nl.