Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Update gedupeerden van Vakantieknallers
27-05-2010
•
leestijd 2 minuten
•
61 keer bekeken
•
Twee weken geleden besteedde Kassa aandacht aan de problemen bij Vakantieknallers. Mensen die afgelopen zomer bij dit bedrijf een reis boekten, kwamen in de problemen omdat reisorganisator Maxisun failliet ging. En noch Vakantieknallers, noch de Stichting Garantiefonds Reisgelden, wilde het geld terugbetalen. Nu is er eindelijk toch goed nieuws!
Deze week hebben de gedupeerden een brief van de Stichting Garantiefonds Reisgelden gekregen. Hierin schrijft de SGR dat ze de gedupeerden van Vakantieknallers niet langer de dupe willen laten zijn van de weigerachtige houding van Vakantieknallers zelf. De SGR zal daarom overgaan tot het vergoeden van de geleden schade.
Volgens Henk Verhagen van de Consumentenbond krijgt iedereen zijn geld terug. Ook mensen die nog niet bekend zijn bij de SGR, kunnen zich alsnog bij de instantie melden. Volgens Verhagen is dit niet alleen goed nieuws voor de gedupeerden van Vakantieknallers, maar ook voor vakantiegangers in het algemeen. De SGR heeft ingezien dat consumenten niet de dupe mogen worden van een geschil tussen de SGR en een reisorganisatie. Als je boekt bij een reisorganisatie met een SGR-logo moet je er vanuit kunnen gaan dat je je vooruitbetaalde reisgeld terugkrijgt als er financiële problemen zijn.
Om zulke problemen zoals met Vakantieknallers en de SGR in de toekomst te voorkomen pleit Verhagen voor meer duidelijkheid voor consumenten bij het boeken van een vakantie. Reisorganisaties moeten duidelijk maken met wie je te maken hebt, bij wie je moet zijn als er iets misgaat en wat je rechten zijn. Daarom gaat de Consumentenbond in onderhandeling met de reisbranche.