Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

UPC lanceert multimediaplatform voor tv

09-09-2011
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
televisie_05.jpg
Televisie- en internetaanbieder UPC komt met een nieuw multimediaplatform voor digitale televisie. Bestuursvoorzitter van het Amerikaanse moederbedrijf Liberty Global, Mike Fries, presenteerde het nieuwe product, Horizon genaamd, donderdag op de multimediabeurs IBC in Amsterdam.
Programma's zoeken op genre
Het Horizonplatform biedt de televisiekijker onder andere de mogelijkheid om programma's op genre te zoeken. Maar ook kunnen via het platform apps worden gedownload die toegesneden zijn op het kijkgedrag van de klant. Bovendien kunnen gebruikers de televisie die ze via de kabel ontvangen, ook op hun iPad of computer bekijken. ,,Horizon brengt de werelden van kabeltelevisie en internet samen'', aldus Fries.
Klanten
UPC wil niet zeggen hoeveel extra klanten het met zijn nieuwe product wil aantrekken. Horizon wordt in het eerste kwartaal van volgend jaar in Nederland geïntroduceerd. Daarna volgen Zwitserland en Duitsland.
'Aanbevelingsfunctie'
Het platform heeft ook een zogenoemde 'aanbevelingsfunctie', die op basis van historisch kijkgedrag van de gebruiker bepaalde programma's aanraadt. Horizon biedt ook toegang tot een onlinewinkel, waar de kijker artikelen kan kopen die te maken hebben met de programma's waar hij naar kijkt. Het gaat de winkel uitbaten in samenwerking met commerciële partners.
Informatie verzamelen
Horizon biedt UPC de kans om gedetailleerde informatie te verzamelen over het gedrag van televisiekijkers, die het zou kunnen gebruiken voor marketingdoeleinden. Volgens topman Fries komt de privacy van klanten hierbij niet in het geding. ,,De aanbevelingsfunctie is transparant en kun je naar believen in- of uitschakelen.''
'Goed middel om klanten te bebouden'
Fries ziet Horizon vooral als een goed middel om klanten te behouden en bestaande analoge klanten te bewegen om naar digitale televisie over te stappen. ,,Zo kunnen we onze inkomsten uit sommige bestaande klanten verdubbelen.''
Hogere segmenten
UPC richt zich met deze innovatie op de wat hogere segmenten in de markt. ,,We willen hiermee niet concurreren met Digitenne van KPN. Dat is een heel simpel product waarmee je maar 30 zenders kunt ontvangen, maar het is wel goedkoop.'' Overigens zal UPC ,,geen substantieel bedrag'' vragen voor de nieuwe dienst. ,,De extra maandelijkse bijdrage zal niet in de dubbele cijfers lopen'', aldus Fries.
ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor