Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Unilever wil schoonmaakmiddelen duurzamer gaan produceren

02-09-2020
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
64 keer bekeken
  •  
lente lenteschoonmaak schoonmaken 1127
Unilever streeft ernaar om in 2030 geen fossiele brandstoffen meer te gebruiken voor de productie van schoonmaakmiddelen. Het bedrijf investeert 1 miljard euro om de uitstoot van broeikasgassen in het productieproces te verminderen.
Onder meer de merken Omo, Cif, Glorix, Sun en Andy worden door Unilver gemaakt. Doel is om petrochemische stoffen te vervangen door plantaardige stoffen en stoffen die gemaakt zijn van algen en gerecycled materiaal.
Chemische stoffen die worden gebruikt in de schoonmaak- en wasmiddelen zijn goed voor 46 procent van de uitstoot van broeikasgassen van de huishoudelijkeverzorgingsdivisie van Unilever. Die uitstoot wordt met een vijfde deel teruggebracht. De totale voetafdruk van het Nederlands-Britse levensmiddelen- en schoonmaakmiddelenconcern bedraagt 100 miljoen ton kooldioxide wereldwijd.

Grote vraag naar schoonmaakmiddelen door corona

Vanwege de coronapandemie heeft het concern te maken met een ongekende vraag naar schoonmaakproducten. "Mensen willen meer betaalbare, duurzame producten die net zo goed zijn als de conventionele", aldus Peter ter Kulve, hoofd van de huishoudelijkeverzorgingsdivisie. "We moeten stoppen met het oppompen van koolstoffen uit de grond als er genoeg boven de grond is en we kunnen leren hoe we dat op grote schaal kunnen benutten."

De investering van 1 miljard euro wordt gebruikt om biotechnologisch onderzoek te financieren en te onderzoeken hoe koolstofdioxide kan worden benut. Ook worden biologisch afbreekbare producten en formules die weinig water kosten ontwikkeld. ANP

Meer over:

duurzaam, unilever
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!