Unilever stopt met reclame gericht op jonge kinderen
13-02-2020
• leestijd 1 minuten
Voedingsmiddelengigant Unilever gaat zijn reclames niet meer richten op jonge kinderen. Het bedrijf gaat voor de meeste reclames nu nog uit van kinderen vanaf 12 jaar. De fabrikant van onder meer Ola-ijsjes en Magnums gaat tegen eind dit jaar tieners vanaf 13 jaar aanspreken.
Er worden geen sterren en influencers meer ingezet om producten aan te prijzen. Ook worden cartoonfiguren veel minder gebruikt worden en zullen die alleen nog maar in de winkel te zien zijn op producten die niet ongezond zijn.
Rambam maakte in 2016 al een uitzending over vloggers die ingezet worden voor suikerreclames gericht op kinderen. Bekijk de aflevering hieronder. Tekst gaat verder onder de video.
IJsjesmerk Ola
De veranderingen gaat voor gelden voor alle ijsjes, snacks, drankjes en andere voedingswaren en moet overal eind dit jaar zijn ingevoerd. Het ijsjesmerk Ola is de eerste die de nieuwe regels gaat hanteren. Ola wil eind dit jaar ook een maximum van 110 calorieën en 12 gras suiker per portie hebben. Unilever wil de grenzen bovendien steeds verder omlaag brengen. ANP