Unilever geeft wasmiddelenkartel aan
08-12-2011
• leestijd 1 minuten
Was- en levensmiddelenproducent Unilever heeft in 2008 een wasmiddelenkartel aangegeven bij de Franse mededingingsautoriteit. Daarom werd het concern niet beboet voor deelname, aldus de Autorité de la concurrence donderdag. Unilever hing een boete van 248,5 miljoen euro boven het hoofd.
Prijsafspraken
Unilever gaf destijds aan dat het samen met Procter & Gamble (P&G), Henkel en Colgate-Palmolive afspraken maakte voor de prijzen van wasmiddelen als Ariël, Dash, Omo en Persil in Franse super- en hypermarkten. Het kartel was actief tussen 1997 en 2004, met een onderbreking tussen oktober 1998 en november 1999.
De vier spraken de prijzen af per merk, format (poeder of vloeibaar) en segment. Zo mocht in het duurste segment Ariël van P&G 3 procent duurder zijn dan Skip van Unilever en Le Chat van Henkel.
Ook afspraken over aanbiedingen
Ook stelden de vier onderling regels op over het aantal aanbiedingen per jaar en de hoogte van de kortingen op de wasmiddelen. Voor een verpakking van 45 doseringen gold een maximale korting van 15 procent, voor 54 doseringen 18 procent en 20 procent op verpakkingen met meer dan 54 doseringen.
De kartelleden kregen in totaal een boete van 361,3 miljoen euro, waarvan 233,6 miljoen euro voor P&G, 92,3 miljoen euro voor Henkel en 35,4 miljoen euro voor Colgate-Palmolive. Deze boetes zijn 15 tot 25 procent lager dan in eerste instantie werd opgelegd omdat ook deze drie bedrijven meewerkten met de kartelwaakhond.
ANP