Uitverkoop? Ook rechten!
31-01-2009
• leestijd 2 minuten
Wat voor rechten heeft u als consument als u iets in de uitverkoop koopt? Daarover gaat de Belbus deze week. Lydia Drenth uit Alkmaar kocht vorig jaar voor haar moeder een horloge in de uitverkoop. Het horloge kost € 59,00. Op het horloge krijgt Lydia een jaar garantie. Maar net voordat die verstreken is, begint het bandje te roesten.
Lydia brengt het terug naar de juwelier, en die stuurt het horloge naar de fabrikant. Na een paar weken komt het horloge terug, maar Lydia is niet tevreden. Er zit wel een nieuw bandje om, maar met twee sluitingen. Niet praktisch en niet mooi. De juwelier is het met Lydia eens en ze spreken af dat hij op zoek gaat naar een vervangend horloge. Een nieuw bandje blijkt moeilijk te krijgen.
Na een aantal weken wordt Lydia gebeld: er ligt een nieuw horloge klaar. Maar dan blijkt dat ze € 80,00 moet bijbetalen. Lydia gaat niet akkoord en laat het horloge bij de juwelier. Na een paar weken doet hij een nieuw bod: € 40,00 bijbetalen. Lydia blijft bij haar standpunt en vraagt of ze haar geld terug kan krijgen.
Maar daar wil de juwelier niks van weten. Om toch haar recht te halen stuurt Lydia een aangetekende brief, waar ze helaas niets op hoort. De Belbus brengt Jeanine Janssen van stichting De Ombudsman en Lydia naar de juwelier in Schagen. Dan blijkt dat hij wel de € 59,00 terug wil geven. Waarom nu wel? Daar krijgt Lydia helaas geen antwoord op, maar gelukkig heeft ze wel haar geld terug.
Krijgt u ook niet waar u recht op heeft? Schakel de Belbus in: u kunt schrijven naar: Postbus 3000, 1200 CZ Hilversum of mailen naar
belbus@vara.nl
.