Uitkijken met doorverkoop kaartjes
07-09-2009
• leestijd 1 minuten
De Consumentenautoriteit gaat websites controleren van bedrijven die toegangskaartjes voor concerten en evenementen doorverkopen. De controle richt zich op de juistheid en volledigheid van de informatieverstrekking aan consumenten. Aanleiding hiervoor zijn de klachten die de autoriteit binnenkrijgt over de doorverkoopsites.
Via het informatieloket ConsuWijzer klagen consumenten over problemen met kaartjes die zij via deze websites hebben gekocht.
Vaak is het consumenten niet duidelijk dat het om de doorverkoop van toegangskaartjes gaat. De consument betaalt veelal een hogere prijs dan de prijs die oorspronkelijk op het kaartje vermeld staat. Soms ook blijken de kaartjes ongeldig of is de consument zijn geld kwijt als het concert niet doorgaat.
Marije Hulshof, directeur Consumentenautoriteit: "Bij aankopen via internet is het van belang dat de consument weet wat hij koopt en krijgt wat hij verwacht. De aanbieder moet transparant zijn in zijn informatie over zaken als de aard, inhoud, prijs en randvoorwaarden van het product. Met deze controle wijzen wij de bedrijven op de wettelijke eisen."
Deze actie van de Consumentenautoriteit is onlangs gestart met het sturen van een brief aan de betrokken bedrijven. Hierin staan de wettelijke verplichtingen toegelicht waaraan de websites moeten voldoen.
De Consumentenautoriteit kan aan bedrijven die niet voldoen aan de regels boetes opleggen tot een maximum van EUR 450.000,= per overtreding.