Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Uitkijken met doorverkoop kaartjes

07-09-2009
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
274705.jpg
De Consumentenautoriteit gaat websites controleren van bedrijven die toegangskaartjes voor concerten en evenementen doorverkopen. De controle richt zich op de juistheid en volledigheid van de informatieverstrekking aan consumenten. Aanleiding hiervoor zijn de klachten die de autoriteit binnenkrijgt over de doorverkoopsites.
Via het informatieloket ConsuWijzer klagen consumenten over problemen met kaartjes die zij via deze websites hebben gekocht.
Vaak is het consumenten niet duidelijk dat het om de doorverkoop van toegangskaartjes gaat. De consument betaalt veelal een hogere prijs dan de prijs die oorspronkelijk op het kaartje vermeld staat. Soms ook blijken de kaartjes ongeldig of is de consument zijn geld kwijt als het concert niet doorgaat.
Marije Hulshof, directeur Consumentenautoriteit: "Bij aankopen via internet is het van belang dat de consument weet wat hij koopt en krijgt wat hij verwacht. De aanbieder moet transparant zijn in zijn informatie over zaken als de aard, inhoud, prijs en randvoorwaarden van het product. Met deze controle wijzen wij de bedrijven op de wettelijke eisen."
Deze actie van de Consumentenautoriteit is onlangs gestart met het sturen van een brief aan de betrokken bedrijven. Hierin staan de wettelijke verplichtingen toegelicht waaraan de websites moeten voldoen.
De Consumentenautoriteit kan aan bedrijven die niet voldoen aan de regels boetes opleggen tot een maximum van EUR 450.000,= per overtreding. 
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor