Twitterend naar de oliebollen in Utrecht
30-12-2011
• leestijd 1 minuten
Oliebollen zijn een traditionele en wat ouderwetse lekkernij tijdens de jaarwisseling. Reden voor masterstudent Nieuwe Media Mark Jansen uit Utrecht om de verkoop van de bol te moderniseren: sinds woensdag rijdt hij met zijn oliebollenbakfiets door Utrecht. Waar de oliebollenverkoper precies staat, is te vinden op internet, via Facebook en Twitter.
,,Ik wilde weten of het mogelijk is een nieuw project alleen via sociale media onder de aandacht te brengen. Utrecht is een echte twitterstad, dus als het ergens lukt moet het hier zijn'', aldus Jansen. Maar tot donderdagmiddag valt de klandizie die hij via nieuwe media krijgt tegen. Ook heeft zich pas een enkeling gemeld die een oliebol via Twitter cadeau kreeg. Jansen denkt dat de inzet van nieuwe media beter werkt als een project al via oude media bekend is. ,,En misschien wilde ik wel te veel tegelijk.''
Klanten kunnen de hartige of zoete bollen onder meer via een QR-code die op de bakfiets staat betalen. ,,Dat heeft natuurlijk mijn voorkeur, al zijn harde euro's ook welkom.'' Twitterbollen die overblijven schenkt de student elke dag aan de daklozenopvang in Utrecht.
ANP