'Tweede Kamer moet ingrijpen bij onterechte ov-boetes'
15-10-2014
• leestijd 1 minuten
Rover, LSVb en de Consumentenbond willen dat de wet wordt aangescherpt zodat vervoersbedrijven geen boetes meer kunnen uitdelen aan reizigers die vooraf via een abonnement voor hun reis hebben betaald, maar zijn vergeten in te checken. Dat schrijven de consumentenorganisaties in een
brief
aan de Tweede Kamer, die op donderdag 16 oktober met Staatssecretaris Mansveld debatteert over de ov-chipkaart.
Beboet voor 'zwartrijden' bij vergeten check-in
Reizigers met een geldig abonnement zoals een ov-jaarkaart, Weekend Vrij of een studentenkaart, kunnen bij een vergeten check-in worden beboet voor 'zwartrijden', ondanks dat voor het abonnement gewoon vooraf is betaald. De mate waarin de OV-bedrijven coulance toepassen, verschilt flink per vervoerder.
'Zo moet je niet omgaan met vaste klanten'
'Wij vinden dat vervoerders niet op deze wijze met hun vaste klanten zouden moeten omgaan', schrijven Rover, LSVb en de Consumentenbond. 'Bij het vergeten van een check-in worden deze abonnementhouders ten overstaan van medereizigers als zwartrijder aangesproken en beboet, terwijl zij binnen hun vaste traject of uren reizen en de kosten voor de gehele abonnementsperiode al betaald hebben.'
Wet personenvervoer 2000
De ov-bedrijven wijzen bij deze boetes op de Wet personenvervoer 2000. Hierin staat dat een elektronisch vervoerbewijs alleen geldig is als het vertrekpunt elektronisch is geregistreerd. Deze wet is echter geschreven toen het plan nog was dat de ov-abonnementen na invoering van de ov-chipkaart zouden verdwijnen. De consumentenorganisaties hebben een voorstel voor een wetsaanpassing naar de Kamerleden gestuurd waardoor bij vooraf betaalde abonnementen niet langer op deze manier boetes mogen worden uitgedeeld.