Tv-verkopen drukken omzet elektronica
18-08-2015
• leestijd 2 minuten
De omzet van consumentenelektronica is in het tweede kwartaal flink gedaald. De opbrengsten kwamen 14,8 procent lager uit vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Dit kwam vooral doordat er veel minder tv's zijn verkocht. Vorig jaar zorgde het WK-voetbal in deze periode juist voor een hausse aan tv-verkopen, blijkt uit een rapport van marktonderzoeker GfK.
Ook de IT-markt daalde fors. De omzetdaling nam in het tweede kwartaal verder toe tot 12 procent. In deze periode vorig jaar vervingen consumenten massaal hun pc met Windows XP omdat de ondersteuning voor dit systeem werd stopgezet. Deze voor IT belangrijkste groep in omzet laat dit jaar aankopen achterwege wat zwaar drukt op het totale groeicijfer.
Maar GfK ziet ook groeimarkten in de retailsector. Met ruim 9 procent groei in het tweede kwartaal blijft de toename bij groot huishoudelijke apparaten sterk. Door het koude en natte voorjaar groeide de verkoop van droogtrommels met ruim 10 procent, zegt GfK.
De categorie kleine huishoudelijke apparaten kende een omzetplus van 6 procent. ,,Consumenten zijn zich steeds meer bewust van een gezonde levensstijl. Dit zien we bijvoorbeeld terug in de sterke groeicijfers van friteuses (zonder olie), sapcentrifuges, en blenders.''
Voor het eerst sinds enkele kwartalen is er ook weer een omzetgroei voor de doe-het-zelf-ketens van ruim 3 procent. Binnen de bouwmarkten realiseerde de sectoren verf, behang, raamdecoratie en vloeren een stevige plus. Ook de verkopen van hout- en plaatmateriaal, deuren en kozijnen, en bouwmaterialen trokken aan.
De totale omzet van alle zogeheten non-food markten bij elkaar laat een lichte omzetdaling zien van 1 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. ANP