Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

TV kapot door 'geweld van buitenaf'

  •  
06-04-2010
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
Fallback image for card
Hennie de Gans uit Rotterdam is dol op mooie series en films. Een paar maanden geleden wil Hennie gaan kijken naar Oliver Twist. Maar zodra ze de tv aanzet en de video start, ziet ze allemaal gekke kleurtjes, blokjes en streepjes op het scherm. 
Hennie heeft de LCD-tv tweeënhalf jaar geleden gekocht bij Block, voor € 480. Op aanraden van de verkoper neemt ze er vijf jaar garantie bij, voor € 100. Hennie belt met de winkel, en nog voordat ze kan uitleggen wat er aan de hand is, moet ze allerlei vragen beantwoorden. "Hoe groot is de tv, welk merk, hoe lang heeft u 'm al?" Als Hennie alles beantwoord heeft, krijgt ze te horen dat ze geen garantie heeft. Ze maakt vervolgens duidelijk dat ze nog tweeënhalf jaar garantie heeft en vraagt of de tv gerepareerd kan worden. Maar dan is de boodschap "dan rekenen we wel € 85 aan voorrijkosten".
Volkomen onterecht, want in de garantie staat: ‘gedurende deze termijn worden geen onderdelen, arbeidsloon en voorrijkosten in rekening gebracht’. Uiteindelijk komt er toch een monteur, die knutselt aan de tv, en laat een formulier achter met daarop: ‘hersteld’.
Maar niets is minder waar. Exact dezelfde gekke kleurtjes, blokjes en streepjes op het scherm. Als Hennie vervolgens weer belt met Block krijgt ze te horen dat de beschadiging in het scherm is ontstaan door "geweld van buitenaf". Ze zou zelf haar tv kapot hebben gemaakt en ze heeft nergens recht op, aldus Block. Dan schakelt Hennie een sociaal raadsman in. Die stuurt tot twee keer toe een brief, maar de winkel blijft op hetzelfde standpunt. Ten einde raad stuurt Hennie een mail naar De Belbus.
Deze week met Irene Vuijk van het Juridisch Loket. Samen gaan ze naar Block in Alexandrium en daar ontstaat een lange discussie. Volgens de filiaalmanager gelden de garantievoorwaarden niet voor de tv van Henny, want die is.. te klein?! En ook de beschadiging zou niet onder de garantie vallen.
Nou da’s lekker, dat hadden ze Henny twee jaar geleden moeten melden, voordat ze garantie bijkocht voor € 100, op aanraden van Block nota bene! Maar uiteindelijk bereikt Irene Vuijck toch dat Hennie € 300 euro krijgt van Block. De waarde van de tv min de afschrijving van tweeënhalf jaar.
Ook u kunt de Belbus inschakelen, voor al uw consumentenproblemen! Brieven stuurt u naar Postbus 3000, 1200 CZ in Hilversum. Mailtjes naar belbus@vara.nl.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!