Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

'Tuinen in Nederland zijn dood'

11-03-2013
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
tuin_05.jpg
Tuinen in Nederland zijn dood. Er hoeft alleen nog maar een deksel op en de kist is compleet. Lodewijk Hoekstra en Nico Wissing zijn snoeihard als het gaat om de trend van afgelopen 15 jaar. ,,Tuinen werden het verlengstuk van de woonkamer: dus strak, veel tegels, schuttingen of een heg die niet bloeit. Dat gecombineerd met het netheidcomplex van Nederlanders is dodelijk voor de tuinen geweest.''
Tuincentra kopen in buitenland in
Je denkt even: hoe groen kan groen zijn. Iets groens voor de tuin kopen, lijkt bij uitstek een duurzame investering. Maar de praktijk is anders, weten Hoekstra en Wissing. Nog te veel producten bij tuincentra, zelfs bomen en planten, komen uit het buitenland waardoor de footprint, de schade die bij de productie aan het milieu wordt veroorzaakt, enorm is. ,,Er is veel meer lokaal te halen, maar het moet allemaal exotisch en dus van ver komen'', weet Hoekstra. Wat dat betreft is de trend naar meer lokale producten in bijvoorbeeld restaurants, bij de tuincentra niet aangekomen.
Verkeerd materiaalgebruik
Natuurlijk deed Hoekstra ook mee als tuinman in het RTL4-programma Eigen Huis & Tuin in de trend strakke, harde, dode tuinen aan te leggen. ,,Absoluut deed ik er aan mee. Daarom ben ik me er ook van bewust geworden dat het gebruik van verkeerde materialen niet goed is.'' Wissing was als tuinontwerper over de hele wereld altijd al duurzaam bezig; hij zocht veel meer de afwisseling tussen strak en bloeiende planten.
ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor