Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

TUI weigert onterecht blinde passagiers

  •  
12-09-2015
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
70 keer bekeken
  •  
belbus_12092015.jpg
Het had een heerlijke strandvakantie naar Curaçao moeten worden. All inclusive met zon, zee en lekker eten. Maar die droom spatte uiteen, toen Leon en Chantal een maand van tevoren het bericht kregen dat hun reis werd geannuleerd.
Boeking
Leon en Chantal Bouwmann hadden 8 maanden van tevoren een vlucht met resort geboekt bij reisorganisatie Kras. De vlucht werd verzorgd door vliegtuigmaatschappij Arke, wat sinds kort TUI heet. Tijdens de boeking had het koppel aangegeven begeleiding nodig te hebben. Dit doen ze al zes jaar en dat ging tot nu toe altijd vlekkeloos.
Assistentie
Mensen met een handicap krijgen begeleiding op de luchthaven en in het vliegtuig. Zo is dat in Nederland geregeld. Chantal en Leon vragen dat altijd tijdens de boeking aan, zodat er tijdens de vlucht iemand is die hen de juiste vliegtuigstoel wijst en de veiligheidsinstructies uitlegt. Meer hebben de globetrotters niet nodig.
Rechten van de Mens
Het recht op deze begeleiding is opgenomen in de rechten van de mens. De Nederlandse regering heeft deze ondertekend, maar het duurt nog tot zeker 1 januari 2016 voor deze rechten ook in een Nederlandse wet zijn doorgevoerd. In de praktijk betekent dat, dat  een luchtvaartmaatschappij iemand met een beperking dus nog altijd zomaar mag weigeren.
Weigering
Volgens Arkefly, waren er op die vlucht naar Curacao meer dan twee passagiers, die assistentie nodig hadden. En omdat dit volgens Arke de veiligheid in gevaar brengt, werden Leon en Chantal geweigerd.
Verbouwereerd
De blinde globetrotters wist niet wat hen overkwam. Ze probeerde de reis nog twee keer om te boeken, maar ook  op die vluchten werden ze geweigerd. Leon en Chantal kregen weliswaar hun geld terug, maar dat wilden ze helemaal niet. Ze wilden op vakantie!
Rechten
Leon vroeg waar hij een klacht kon indienen, maar kreeg bij reisorganisatie Kras te horen, dat dat niet mogelijk was. Leon vroeg om het nummer van de afdeling assistentie bij TUI Nederland, maar dat nummer hadden ze niet, zei de medewerker. Leon heeft informatie gezocht bij de ANVR, de koepelorganisatie voor reisorganisaties, maar daar hoorde hij alleen, dat hij zijn geld terug kon krijgen en verder nergens recht op had.
Confrontatie
We gaan langs bij TUI Nederland. De woordvoerder Petra Kok, geeft direct aan, dat ze de huisregel, van maximaal 2 passagiers met beperking  per vliegtuig, losgelaten. Voortaan wordt per geval beoordeeld, of de veiligheid in het geding is. Petra Kok geeft toe, dat het in dit geval moeilijk valt uit te leggen, waarom het onveilig is om twee blinden en iemand in een rolstoel in één vliegtuig te vervoeren.
Aanpassingen
Arke en Kras gaan het boekingssysteem aanpassen, zodat voortaan al tijdens het boeken wordt geregeld dat iemand met een beperking begeleiding krijgt. TUI heeft voor Chantal en Leon alsnog geregeld dat ze alsnog over twee weken op vakantie te gaan. En om de slechte ervaring een beetje te verzachten, krijgt het koppel een upgrade tijdens de vlucht.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor