Treinreizigers tevreden over NS
17-04-2009
• leestijd 1 minuten
Treinreizigers waren in het eerste kwartaal van dit jaar overwegend positief over de dienstverlening van de Nederlandse Spoorwegen (NS). Ruim driekwart (77 procent) van de klanten gaf een waarderingscijfer van 7 of hoger aan de NS. In het eerste kwartaal vorig jaar was dit 75 procent. De NS maakte dit vrijdag bekend.
De reizigers waren beter te spreken over informatie bij ontregelingen en over de klantgerichtheid van het personeel. Respectievelijk 56 procent en 62 procent gaf hiervoor een 7 of hoger. Dat is in beide gevallen een stijging van 2 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2008.
Ook over sociale veiligheid oordeelden reizigers positiever; 78 procent gaf hiervoor een ruime voldoende of hoger (vorig jaar 77 procent). De tevredenheid van klanten over op tijd rijden (51 procent ruim voldoende), beschikbaarheid van zitplaatsen (75 procent) en reinheid van stations en treinen (56 procent) bleef gelijk.
In het eerste kwartaal kwam 92 procent van de treinen niet later dan 5 minuten na de aangekondigde tijd aan. Vorig jaar was dat nog 93,8 procent. Een belangrijke oorzaak van deze dip in de punctualiteit was volgens de NS de ontsporing van een goederentrein bij Vleuten, waardoor een week lang op een van de drukste baanvakken nauwelijks treinen reden. Bron: ANP