Treinkaartjes mogelijk duurder
28-04-2009
• leestijd 2 minuten
Treinkaartjes van de NS worden volgend jaar mogelijk een stuk duurder. Dat komt, doordat spoorbeheerder ProRail de tarieven om over het spoor te rijden, wil verhogen. En die kosten worden door de NS deels doorberekend aan treinreizigers.Als de plannen doorgaan, zullen de prijzen van treinkaartjes in 2010 met 2,5 procent extra omhoog gaan. De NS heeft over het tarief van ProRail al een klacht in gediend bij de Nederlandse Mededingings Autoriteit. Een gesprek erover met Ineke van Gent, Tweede Kamerlid voor Groen Links. Zij stelde Kamervragen over de tariefsverhoging.
Reizigers dreigen de dupe te worden van een conflict tussen de Nederlandse Spoorwegen en spoorbeheerder ProRail. Treinkaartjes worden volgend jaar mogelijk een stuk duurder, omdat spoorbeheerder ProRail de tarieven om over het spoor te rijden met 17 procent wil verhogen. Dat hebben de Nederlandse Spoorwegen dinsdag bekendgemaakt.
Als de stijging van de kosten met ongeveer 30 miljoen euro doorgaat, zullen de prijzen van treinkaartjes in 2010 met 2,5 procent extra omhoog moeten. Volgens NS is de prijsverhoging van ProRail ,,onrechtmatig en onvoldoende onderbouwd''. De vervoerder heeft bij de vervoerkamer van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) een klacht ingediend over de extra verhoging.
ProRail zegt de klacht van NS inhoudelijk te gaan bestuderen. ,,De gang naar de NMA staat NS vrij, maar lijkt ons op dit moment prematuur'', aldus ProRail.
,,ProRail wil allerlei kosten, die voorheen niet in rekening werden gebracht, vanaf 2010 door NS laten betalen'', aldus NS. Volgens NS wil ProRail ten onrechte een groot gedeelte van de vaste kosten, die door het Rijk worden vergoed, voortaan als variabele kosten aan de spoorwegondernemingen doorberekenen.
,,Twee jaar geleden hebben ze dit ook geprobeerd, maar de NMa heeft ze toen in het ongelijk gesteld. Wij denken dat we nu ook een heel sterke zaak hebben'', aldus een woordvoerder van NS.
Reizigersvereniging Rover noemt de extra prijsverhoging volstrekt onacceptabel. ,,Bovendien laat het product dat ProRail levert nog steeds veel te wensen over'', aldus de organisatie.
Ook GroenLinks vindt de prijsverhoging belachelijk en stelt dat het de concurrentiepositie aantast van de trein ten opzichte van de auto, wat schadelijk is voor het milieu. GroenLinks-Kamerlid Ineke van Gent wil dat het kabinet en de NMa de monopolist ProRail terugfluiten en aan banden leggen. Ze heeft daarover Kamervragen gesteld aan de ministers van Verkeer en Waterstaat en van Economische Zaken. Bron: ANP