Het bedrijf achter de ov-chipkaart, Translink, heeft de afgelopen vijf jaar tientallen miljoenen euro’s overgehouden aan saldo op verlopen ov-kaarten dat nooit is teruggevraagd, bericht het AD. Hoe claim je alsnog jouw saldo?
Tegenwoordig kun je met zowel een ov-chipkaart als de bankpas of telefoon inchecken. Doordat de ov-chipkaart zo langzaamaan overbodig wordt, groeit het bedrag dat Translink jaarlijks bijschrijft fors, aldus het AD.
Uit jaarverslagen van Translink blijkt dat men niet het geld dat nog op de ov-chipkaart staat, terugvraagt. Sanne van Galen van reizigersorganisatie Rover zegt daarover tegen het AD: “Mensen weten onvoldoende dat ze geld van de kaart terug kunnen vragen. Er wordt weinig bekendheid aan gegeven door Translink. Daar gaat het mis.”
Tot vijf jaar na vervaldatum is het mogelijk om je geld terug te vragen. Daarna ontvangt Translink het saldo. Vorig jaar werd er vijf miljoen euro van vergeten ov-chipkaarten uitgegeven door Translink. Het merendeel – 4,1 miljoen euro – ging naar ict-activiteiten van Translink zelf, aldus het AD.
Daarnaast werd er 80.000 euro overgemaakt naar de Linda Foundation, een fonds van Linda de Mol voor gezinnen met kinderen die in armoede leven. Ook ging een half miljoen euro naar ov-kaarten voor vluchtelingen uit Oekraïne. Er werd volgens de berichtgeving geen geld uitgegeven aan nieuwe initiatieven om het geld terug te krijgen bij de rechtmatige eigenaren.
Translink zegt dat ze wel campagne hebben gevoerd om aandacht te vragen en reageert als volgt: “Het terugvragen van het overgebleven saldo is de verantwoordelijkheid van de kaarthouder, maar we doen er van alles aan om de kaarthouder te attenderen op overgebleven saldo op een verlopen kaart. In geval van anonieme ov-chipkaarten kennen we de kaarthouder niet; die kunnen we heel moeilijk bereiken. Daarom hebben we eerder campagnes gevoerd, maar dat leverde niet het gehoopte resultaat op.”
“Daarna hebben we op basis van onderzoeksresultaten ingezet op het vergemakkelijken van het saldo-retourproces en het starten van een herinneringsservice. Ondanks al die inspanningen bedroeg het overblijvend saldo op verlopen ov-chipkaarten eind 2022 afgerond 18,8 miljoen euro.”
Op dit moment staat er nog 36 miljoen euro geparkeerd aan reizigersgeld op verlopen kaarten dat nog wel terug te vragen is. Ben je jouw ov-chipkaart kwijtgeraakt? Of is je pasje verlopen? Weet dan dus dat je het geld dat erop staat nog tot vijf jaar na datum kan terugvragen. Dat kan door een online formulier in te vullen. Hierbij vul je het kaartnummer, de verloopdatum, je IBAN en e-mailadres in.
Bron: AD/RTL Nieuws
Thema's:
Ik heb OV chipkaart al jarenlang met automatisch opladen . En weken voor de einddatum van deze kaart kreeg ik mails van NS met keuze voor verlenging en wat en hoe te doen. Nu was mijn kaart toch verlopen en weer kreeg ik netjes mails hoe ik het bedrag wat op de verlopen kaart nog stond kon laten uitbetalen. En dat was snel geregeld en teruggestort naar mij. Dus ik begrijp deze paniek niet ? Als je een account hebt op NS en OV chip. Dan kan je altijd alles goed volgen. Nu een nieuwe OV chipkaart gekocht en gelijk weer bericht met duidelijke uitleg , koppelingscode en alles is goed te volgen op NS account. Misschien moeten mensen hun mails /berichten eens beter volgen met dit?
Mensen met een anonieme OV kaart zijn niet bekend bij Translink en verantwoordelijk voor een groot deel van het overgebleven saldo. Je kunt je met een anonieme kaart wel inschrijven voor een herinneringsservice via een mailadres trouwens. Maar als je dat niet doet ben en blijf je een anonieme klant voor Translink.
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!