Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Torenhoge rekening door bellen naar sekslijn?
14-03-2009
•
leestijd 2 minuten
•
1365 keer bekeken
•
De 73-jarige meneer Veldhuizen kreeg een torenhoge telefoonrekening van Ziggo. In vier dagen tijd zou hij voor 2200 euro naar een 0906-nummer hebben gebeld: een sekslijn. Bijzonder: op de tijdstippen dat hij gebeld zou hebben, was hij niet thuis.
Dat kan hij zelfs bewijzen. De ene dag zat hij een hele avond bij de kaartclub en hij was ook een hele dag op stap met de familie. Maar wat hij ook zegt tegen Ziggo, het bedrijf blijft erbij dat hij moet betalen. Er is gebeld vanaf zijn telefoon, beweert de telefoonprovider.
Mogelijk is meneer Veldhuizen het slachtoffer geworden van spooktelefoontjes of ghostcalls. Die komen echter niet vaak voor. Wie onvoorzichtig is op internet, kan via geïnfecteerde websites ongemerkt malware binnenhalen. Dat zijn programma's die onzichtbaar op de pc worden geïnstalleerd en waarmee iemand op kosten van een ander naar dure nummers kan bellen.
Sekslijn
"Malware is zeldzaam", zegt Gradus Vos, woordvoerder van Ziggo. "We krijgen vaker te maken met mensen die ineens een hoge rekening hebben. In 99% van de gevallen blijkt dat er toch met een sekslijn is gebeld door de zoon of de vader. Dat kan tot heel vervelende situaties leiden. Deze meneer heeft gewoon pech gehad. We houden er rekening mee dat door een telefoonstoring op ons netwerk de telefoonlijn van meneer Veldhuizen per ongeluk is open blijven staan. We hadden eerder aan de bel moeten trekken." In de uitzending van Kassa, de Verlenging belooft Gradus Vos dat meneer Veldhuizen de rekening van ruim 2200 euro niet hoeft te betalen.
Klacht indienen
Krijgt u ten onrechte een hoge telefoonrekening, dan moet uw provider aantonen dat de rekening klopt. Niet u. Op de site van
Consuwijzer
staat wat u kunt doen in zo'n geval. Neem hoe dan ook eerst contact op met de telefoonaanbieder. Komt u er samen niet uit, dan kunt u een klacht indienen. Hoe dat gaat, verschilt per aanbieder. Informeer ernaar bij de klantenservice of kijk op de website van uw provider. In het uiterste geval kunt u de zaak overdragen aan de
geschillencommissie Telecom
.