Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Torenhoge aanmaningskosten verkeersboetes door hardvochtig incassosysteem

  •  
21-09-2024
  •  
leestijd 5 minuten
  •  
11917 keer bekeken
  •  

Net nog even door rood licht rijden, appen achter het stuur of een paar kilometer te hard rijden… Voor je het weet heb je een verkeersboete te pakken. De meeste mensen betalen meteen. Maar wat als je even geen geld hebt, je de brief op een stapel legt en vergeet te betalen, of je een andere reden hebt waarom je de boete niet binnen de gestelde termijn betaalt?

Van de gemiddeld 8 miljoen verkeersboetes die er per jaar worden uitgeschreven, worden er ruim 11 procent (zo’n 900.000) niet meteen betaald, waarna een aanmaning volgt.

Kosten lopen razendsnel op

Wanneer je niet op tijd betaalt, krijg je na acht weken een eerste aanmaning van het CJIB. Het bedrag van de eerste aanmaning is anderhalf keer het bedrag van de boete. Het bedrag van de tweede aanmaning is drie keer het bedrag van de boete. De kosten kunnen dus binnen een paar maanden enorm oplopen.

420 euro boete is na de tweede aanmaning 1269 euro

Zo is de boete voor handheld bellen achter het stuur 420 euro. Wanneer je deze niet op tijd betaalt, dan verhoogt het CJIB dit naar 639 euro, inclusief administratiekosten. Betaal je het dan nog steeds niet? Dan wordt de boete met 100 procent verhoogd naar 1269 euro.

Brians problemen stapelen zich op

Brian was begin twintig toen de schulden van hem en zijn vrouw opliepen. Hij had niet alleen een schuld bij het CJIB maar ook bij andere overheidsinstellingen. Door de opeenstapeling van schulden vulde Brian het ene gat met het andere. ”Op een gegeven moment kon ik mijn autoverzekering niet meer betalen. Maar om mijn inkomen te behouden moest ik naar mijn werk toe dus toen ik heb wel gewoon de auto gebruikt. Ik ben toen staande gehouden en dan komt er meteen een fikse boete voor onverzekerd rijden.”

“Omdat je dus je autoverzekering niet betaalt, word je gezien als wanbetaler. Je kan vervolgens ook geen nieuwe verzekering afsluiten bij een andere verzekeringsmaatschappij hè. Je glijdt weg, en voor je het weet ben je het overzicht kwijt.”

Aanmaningen CJIB “10.000 euro van totale schuld”

Bij Brian waren de aanmaningen en verhogingen van het CJIB uiteindelijk verantwoordelijk voor zo’n 10.000 euro van zijn totale schuld. Brian kwam in contact met de ONSbank. Brian: “Zij zorgen ervoor dat ze voor jou een ‘schuldenrust’ creëren. In die tijd geen kunnen er instanties bij je aankloppen zodat jij rustig de tijd hebt om overzicht te krijgen in jouw vaste lasten, je inkomen, je uitgaven en je schulden”. Uiteindelijk lukt het Brian om met behulp van zijn schuldrustcoach zijn schulden af te lossen.

De wereld achter de verkeersboetes en aanmaningen

Politiek econoom Merel van Rooy schreef het boek De boetefabriek. “Aanvankelijk hadden we met deze verkeersboetewet hele goede bedoelingen, maar omdat er telkens bezuinigingen waren, en er steeds meer geld nodig was, is er besloten om deze aanmaningen zo hoog te maken. Daar hoopten ze 8 miljoen euro mee op te halen, maar uiteindelijk is dat 135 miljoen geworden, dus het is vele malen lucratiever dan aanvankelijk gedacht.” 

Lucratieve aanmaningen bij ‘verkeerde groep’ gehaald

Maar juist deze lucratieve inkomsten wordt bij de verkeerde groep mensen gehaald, vindt Merel: “Onderzoek heeft uitgewezen dat als je genoeg geld hebt om je boete te betalen, je dat ook doet. Maar juist mensen die geen geld hebben, laten zo’n boete nog even liggen en stellen het nog even uit. Zij komen dus veel vaker in aanraking met de aanmaningen.”

De opbrengst daarvan is welkom voor de staatskas, maar er is een keerzijde volgens Van Rooy. “Het lijkt dat het geld opbrengt, maar dat is heel kortzichtig gedacht. Want uiteindelijk betalen we allemaal voor de schuldhulpverlening. Mensen met schulden zijn meer ziek, gaan niet werken, hun kinderen hebben slechtere leerprestaties. Dus op de lange termijn kost het vele malen meer dan dat het opbrengt”.

"Eigen schuld"

Jurenne Hooi heeft jarenlang als bestuurder gewerkt voor schuldhulpverlening in Amsterdam en schreef een boek met de titel: Eigen schuld.

Hooi ziet al jarenlang de problemen van de niet functionerende schuldhulpverlening. Ze hoopt dan ook dat er nu eindelijk iets gaat veranderen, maar heeft er een hard hoofd in. Volgens haar zijn schuldenaren een "speelbal van de politiek". Een echt structurele oplossing vraagt veel van politici en het CJIB, vindt zij.

Koning sprak in Troonrede over incassokosten

De incassokosten zijn al jaren een doorn in het oog van veel partijen. Niet alleen het CJIB heeft meerdere keren aan de bel getrokken. De Algemene Rekenkamer kwam vorig jaar met een kritisch rapport. Ook het Openbaar Ministerie vindt dat de aanmaningskosten naar beneden moeten worden bijgesteld.

Er lijkt nu eindelijk geluisterd te worden. In de Troonrede verklaarde de koning: “Het kabinet zal samen met gemeenten en anderen blijven werken aan minder armoede en de aanpak van schulden, bijvoorbeeld door incassokosten minder snel te laten oplopen.”

Nu eindelijk “geen woorden, maar daden”?

Al jarenlang roepen diverse partijen dat de aanmaningen een te grote aanslag zijn voor veel mensen. De signalen kwamen uit allerlei hoeken, van de Tweede Kamer tot aan rechters en het CJIB. In het regeerprogramma (bijlage in pdf) dat deze maand gepresenteerd is, is er aandacht voor deze hoge aanmaningskosten en de gevolgen voor mensen die hierdoor in de schulden komen.

Sandra Palmen (Tweede Kamerlid voor het NSC) is blij dat het kabinet nu eindelijk aandacht heeft voor mensen in de schulden. De overheid moet leren van de Toeslagenaffaire en een te starre overheid die te veel naar de regels kijkt is niet het goede bestuur, wat haar partij NSC beoogt. “Maatwerk vraagt veel van de overheid en het CJIB, maar het is noodzakelijk”, vindt Palmen.

Ook Merel van Rooy staat positief tegenover de nieuwe plannen, maar hoopt wel dat het CJIB de geboden ruimte goed gaat invullen. “Om al die aanmaningen goed te beoordelen zal er toch gestandaardiseerd moeten worden. Alleen maar een herinneringsbrief gaat het probleem niet oplossen. Het CJIB zal andere methodes moeten gaan zoeken om in contact te komen met de probleemgevallen”, vindt Van Rooy.

Schuldhulpspecialist Jurenne Hooi is kritischer. Het incassobureau zou een voorbeeld kunnen nemen aan de ‘vroegsignalering’ van veel gemeentes, vindt zij. Daarmee zouden mogelijke probleemgevallen sneller opgepikt kunnen worden, en de schuldstress worden verlaagd doordat er snel contact wordt gezocht.

Het CJIB verwijst voor een reactie naar het ministerie van Justitie en Veiligheid, maar zegt wel dat ze er alles aan doet om het voor de klant makkelijk te maken. Je kunt altijd een betalingsregeling aanvragen, aldus het CJIB.

Staatssecretaris reageert schriftelijk

Reactie staatssecretaris Coenradie
Staatssecretaris Ingrid Coenradie van Justitie en Veiligheid zag helaas geen kans om voor de camera te reageren op de vragen van Kassa. Wel stuurde zij een schriftelijke reactie:

“Het inningsproces is zoveel mogelijk geautomatiseerd. Dat moet ook wel met de grote aantallen die jaarlijks worden verwerkt. Tegelijkertijd is er (steeds meer) ruimte voor maatwerk. Dit kan het CJIB aan. Een gratis betalingsherinnering zorgt ervoor dat mensen niet direct met extra kosten worden geconfronteerd als zij een keer vergeten te betalen. 

Ten aanzien van de aanmaningskosten is van belang dat het CJIB deelneemt aan het door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aangekondigde onderzoek naar de doelmatigheid van ophogingen. Samen met de verantwoordelijke departementen wordt in kaart gebracht welke ophogingen tijdens het invorderingstraject kunnen ontstaan. De verhogingen bij verkeersboetes worden meegenomen in dit onderzoek. 

Ook in het Interdepartementaal Beleidsonderzoek (IBO) Problematische Schulden, ‘Naar een beter werkende schuldenketen’ is aandacht besteed aan de verhogingenpercentages bij Wahv-boetes en hoe eventuele kostenoploop zou kunnen worden beperkt. Het kabinet zal nog dit jaar met een kabinetsreactie op het IBO komen. Hierop kunnen we nog niet vooruitlopen.” 



Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (11)

Henk De Zevende
Henk De Zevende
26 sep. 2024 - 12:31
Vreemd, je hebt geen geld de boete te betalen maar wel geld voor de auto waarmee je die overtredingen begaat. Het enige dat nog ontbreekt is, in oude VARA-traditie, het goedpraten van door rood rijden en je telefoon gebruiken tijdens het rijden maar enkel als het arbeiders betreft.
1 Reactie
marsgoddess
marsgoddess28 sep. 2024 - 9:20
vreemd? je bent mindervalide en je rijdt in een 20 jaar oude auto, omdat je anders helemaal NERGENS meer komt. Alles gaat eigenlijk maar net (of net niet) met jouw huishoudbudget, want invalide zijn / ziek zijn kost erg veel extra geld. En als je dan eens een menselijke vergissing begaat, dan ben je meteen het haasje. JIJ hebt namelijk ECHT GEEN EXTRA GELD voor jouw VERGISSING. Dus feitelijk helemaal niet vreemd. Voor de goede orde: laatste cijfers CBS: 16% van de Nederlandse bevolking leeft in armoede (dat is dus 1/6 van de bevolking). Die mensen moeten ook in jouw omgeving voorkomen. Zij praten er misschien niet over, maar ze zijn er wel.
rjw
rjw
23 sep. 2024 - 6:47
Ach, wat zijn de overtreders zielig. Gewoon keihard handhaven, dat willen we toch met z'n allen als het om andere mensen gaat?
agapon1951
agapon1951
22 sep. 2024 - 12:30
Wat ik niet zie en ontbreekt is dat de CJIB op geen enkele wijze een vorm van maandelijkse termijnen incasseert. Het botweg mensen in de problemen brengen is geen optie. Iedere negatieve reactie geeft een negatieve reactie. Er zijn systemen in buitenland waar daar naar draagkracht wordt beboet. 50 euro kan betekenen voor velen een week voeding terwijl bij andere een uitgave van 500 per week als normaal wordt beschouwd. Kijk maar eens naar de programma's hierover op TV. Indien er een a-sociaal gedrag geconstateerd wordt (b.v. die busjes die constant te hard rijden of jongeren die weg als racebaan zien) direct confronteren met een heropvoedingscursus op eigen kosten v.w.b. hoe gedraag ik mij in het verkeer. Dit te combineren met een fikse boete en de draagkracht dan achterwege laten. Drugs, alcohol zelfde gekoppeld aan een rijontzegging van minimaal 2 jaar. Als ik op de weg ben houdt mij aan de regels en wordt frequent ingehaald door hardrijders. Politie????? nooit aanwezig.
Jan_Koll
Jan_Koll
22 sep. 2024 - 11:45
Citaat: in de bijlage uit het regeringsprogramma staat: Bestaanszekerheid en koopkracht ….Door het in kaart brengen van de onevenredige hardheden…. Als ik dit lees, zie ik iets merkwaardigs: de overheid gaat in kaart brengen, dat zal veel tijd vergen veel vergaderen en dure externe adviseurs in huren worden. Dan is er misschien over 5 jaar een eindrapport. De verdere besluitvorming zal dan nog en jaar of 2 (??) duren. Ondertussen wordt de schatkist gespekt en dan kunnen die vergaderingen en adviseurs wel worden betaald want er komt genoeg binnen. Even rekenen: de opbrengst aan aanmaningen is nu ca. € 135.000.000,-./jr. In 5 jaar hebben we het over € 675.000.000,- doen we duur schatten de verwerkingskosten incl. externe adviseurs op € 5.000.000,-, dan blijft er en nette € 670.000.000,- over voor de schatkist…. (N.B. verhogingen boetes e.d. niet meegerekend). De reacties “eigen schuld dikke bult” snijden geen hout want iedereen maakt wel eens een fout, maar wordt zelden betrapt. Ik maak ook wel eens een fout, niet bewust, maar het gebeurt ondanks ca. 1.4 mln km rijervaring.
1 Reactie
Uil
Uil22 sep. 2024 - 14:56
Hierin kan ik me geheel vinden. Dank reactie. Mvg. Hans
gewicht
gewicht
22 sep. 2024 - 11:32
Nog net even door rood rijden, een ander aanrijden of zelfs dood rijden? Te hard rijden, vroeger werd gezegd , haasten heeft geen nut je moet op tijd vertrekken. Een snelheids limiet is er niet voor niets, te hard rijden brengt jezelf en anderen onnodig in gevaar. Als een verkeersboete in eerste instantie veel te hoog lijkt ben je a sociaal bezig geweest in het verkeer.
rowicom
rowicom
22 sep. 2024 - 11:27
De boetes zijn terecht en er worden er wat mij betreft veel te weinig uitgeschreven. Kijk eens hoe hard er overdag op de snelwegen gereden wordt. En hoe vaak er toch nog niet-handsfree gebeld wordt. En die etterbakkies allemaal op hun fatbikes.... die hebben echt overal schijt aan. De absurde verhogingen van het CJIB, ja das puur geldklopperij en hoort niet bij ''een betrouwbare overheid''.
tenormin
tenormin
22 sep. 2024 - 10:36
Heb zelf maar 52 jaar kunnen autorijden (helaas oog probleem) en: toen ik 50 jaar werd kreeg is 3 bekeuringen op 1 en dezelfde weg. 3 x toen 30 gulden omdat...ik 5 km te hard ging, om boodschappen voor diezelfde 50ste verjaardag te doen. "Sara" had geen mazzel. Dure verjaardag geworden. ☺
1 Reactie
rowicom
rowicom22 sep. 2024 - 11:30
Als je een bekeuring krijgt voor 5 km te snel, dan reed je feitelijk 8 of 9 km te snel, want de politie corrigeert met 3 of 4 km. De teller van je auto staat dan al op dik 60 km/h, want die geeft altijd meer aan. En dat had jij niet door?
inno1
inno1
22 sep. 2024 - 9:21
Het blijft een vreemde discussie vind ik. Als je niet kan autorijden zonder overtredingen ("even appen, even een kilometer te hard"), ga dan gewoon fietsen of met het ov. Dat scheelt je bakken ellende. Maar het is natuurlijk prettiger om anderen de schuld te blijven geven van je fouten.
1 Reactie
@qwerty@
@qwerty@22 sep. 2024 - 18:48
Nou, heeeel veel fietsers appen ook gewoon hoor. Die moeten ze ook heel zwaar beboeten !!!!!
jaapsplit
jaapsplit
22 sep. 2024 - 8:33
Vooropgesteld dat ik de aanmanings kosten van het CJIB asociaal vind, moet mij toch iets van het hart. Je hoeft niet NET door het rode licht te rijden, je hoeft niet NET een paar kilometer harder te rijden dan dit mag, je hoeft niet fout te parkeren of met je mobiel in de hand rijdend te appen. Een groot deel van de overtredingen is aan de persoon zelf te wijten en dan later niet klagen. Ik ben ruim boven de 65 rij nog dagelijks taxi, ben een vlotte rijder, hou van opschieten maar heb de laatste 25 jaar geen bonnen meer mogen ontvangen…als iedereen zich nu aan de regels gaat houden heeft het CJIB niets meer te doen en komen een hoop niet in de financiële problemen.
1 Reactie
marsgoddess
marsgoddess28 sep. 2024 - 9:23
Wat fijn, dat jij nooit door zorgen bent afgeleid tijdens het rijden. helaas is dat voor 1/6 van de bevolking die in armoede leeft, maar die auto, hoe oud ook, gewoon nodig heeft, wel het geval. Overigens begaan veel mensen een fout, doordat ze met de stroom van het verkeer mee rijden (dat moet ook volgens de verkeersregels) en dan net de laatste zijn die niet meer door groen/oranje rijden. Maar het blijft fijn, dat jij nooit een fout maakt in het leven.
tremegv
tremegv
22 sep. 2024 - 7:43
Zoals bij de toeslagenaffaire en onlangs het UWV schandaal en nu het cjib is iedereen het er over eens dat het zo niet moet, maar de figuren die het beleid bepalen, naar mijn mening niet in het bezit van enig empatisch vermogen, maakt dat allemaal niets uit, zij hebben zich goed ingedekt zodat ze niet ontslagen kunnen worden. Dat zou moeten veranderen, die mensen zouden ter verantwoording moeten worden geroepen en beboet en of gestraft moeten worden voor hun wandaden
jpm
jpm
21 sep. 2024 - 17:50
BNNVARA LogoWij zijn voor