TNT Post naar Nederlandse wortels met PostNL
07-04-2011
• leestijd 2 minuten
TNT Post heet, als de aandeelhouders het goedvinden, vanaf 31 mei PostNL. Samen met de oranje huiskleur, die niet verandert, doet het bedrijf met de nieuwe naam naar eigen zeggen recht aan het Hollandse verleden. ,,Want daar zijn we trots op'', aldus TNT Post donderdag.
Omdat TNT, wederom met goedkeuring van de aandeelhouders, zich eind mei opsplitst in een post- en expresbedrijf moet een van de twee een andere naam krijgen. Aangezien de postactiviteiten zich hoofdzakelijk in Nederland afspelen en de expresactiviteiten de wereld beslaan, is ervoor gekozen de naam in Nederland te veranderen.
Een zogenoemde rebranding van TNT Express zou ook veel duurder zijn geweest, alhoewel de naamswijziging in Nederland ook een lieve duit kost. ,,We moeten 20.000 brievenbussen aanpassen, 40.000 uniformen en zo'n 2500 vestigingen'', aldus een woordvoerder. Dat moet in de komende drie jaar gaan gebeuren. Hier en daar staan zelfs nog oude rode brievenbussen. En er is altijd een kans dat het weer anders moet. ,,Daar gaan we niet vanuit.''
In het buitenland, TNT Post is actief in België, Duitsland, Italië en Groot-Brittannië, blijft de naam TNT Post nog wel even bestaan. Dochters van TNT Post in Nederland zoals Cendris en Netwerk VSP blijven onder hun eigen naam actief. De postzegels met TNT Post erop blijven ook na de naamswijziging geldig, evenals de enveloppen met 'port betaald' die zijn uitgegeven door het bedrijf.
Post, pakketten en e-commerce
De focus van PostNL zal in Nederland en de eerder genoemde landen op drie markten liggen: post, pakketten en e-commerce, alles onder de naam PostNL. De focus is volgens het bedrijf makkelijk te verklaren; consumenten bestellen steeds meer online, waardoor veel vraag is naar pakketbezorging. Post is de schakel van de bedrijven naar de consument middels direct marketing of huis-aan-huisreclame. Bij de e-commerce-activiteiten beweegt het postbedrijf zich steeds meer richting de detailhandel door bijvoorbeeld kant-en-klare webwinkels te bieden.
Het is niet voor het eerst dat de naam van Tante Pos verandert. Van oudsher bracht een postbode van de PTT de post rond. Na de verzelfstandiging kwam Koninklijke PTT Nederland (KPN) voortaan de post brengen. Na de overname van het Australische expresbedrijf TNT en nadat telecom en post hun weegs gingen, werd het TPG, de TNT Post Groep. Die naam hield het bedrijf tot 2006 toen TNT Post werd geboren.
ANP