Sfeerfoto van Kassa
Kassa

Kassa

Iedere zaterdag om 19.05 uur opnpo1

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!

VOLG ONS

Kassa

Tips om internetoplichting te voorkomen

13 dec 2014
  •  
leestijd 4 minuten
195x90_hacker_03.jpg
Webwinkel Onvo.nl heeft in één weekend consumenten voor meer dan €20.000 opgelicht. Dit gebeurde in het weekend voor pakjesavond toen de meeste cadeautjes werden gekocht. Veel winkeliers zijn boos omdat Onvo een keurmerk had van onder andere Kieskeurig.nl.
Lees onderaan dit artikel tips om internetoplichting te voorkomen.
DDOS-aanval
Volgens Mirelle Bos van Kieskeurig.nl kregen zij een melding op 28 november 2014. "Op vrijdag hadden we een klacht ontvangen van een consument, die aangaf telefonisch geen contact te krijgen met deze shop. Wij hebben vervolgens zelf contact gezocht en stuitten op dezelfde problematiek. Via de mobiel van de eigenaar hebben we contact gezocht en vernomen dat de shop last had van een storing in de telefooncentrale. Op zaterdag kwamen meer vragen over de betrouwbaarheid van de winkel en op zondag de opmerking dat de site niet meer bereikbaar was. Hierop hebben wij direct de website offline gehaald. Dit betekent alle prijzen van de winkel van Kieskeurig.nl zijn verwijderd. Uiteraard hebben we ook contact gehad met de eigenaar die aangaf last te hebben van een DDOS-aanval. Dit werd bevestigd door zijn provider. We hebben hierna de winkel niet meer online gezet", zegt Bos.
Verhaal klopt niet
Volgens Bas Ketelaars van OpgeletOpInternet klopt het verhaal van Onvo B.V. niet. "Ze zeggen dat ze slachtoffer zijn van een DDOS-aanval, maar zelf denken wij dat zij dat zeggen om hun praktijken te verdoezelen. In een mail naar ons zagen we een cc naar zijn advocaat en werden we bedreigd dat hij zijn advocaat zou sturen. We hebben onderzoek gedaan naar de advocaat, maar die bleek niet te bestaan. Ook hebben we gevraagd om zelf contact op te nemen met de advocaat, maar kregen we geen antwoord terug", zegt Bas.
Banken en politie doen niks
Het twaalfjarige zoontje van Monique Gibcus kocht een Nintendo bij Onvo en kwam van een koude kermis thuis. "Ons twaalfjarige zoontje heeft heel hard gespaard om een Wii U te kunnen kopen. Nadat hij het bedrag bij elkaar gespaard had zijn we op internet opzoek gegaan waar we deze het best konden bestellen. Na wat zoekopdrachten kwamen we uit bij de site van Kieskeurig.nl. Daarop stond webwinkel Onvo op met een leuke prijs voor de Wii. De prijs was wel iets goedkoper dan de rest, maar niet zo dat er allerlei alarmbellen zouden moeten gaan rinkelen zo'n €269,85 tegenover €295-€300. Ook had de webwinkel een keurmerk. Wij gingen er dus vanuit dat als de site op Kieskeurig vermeld staat en een keurmerk heeft, het wel goed moet komen. Wij hebben dus op 30 november 2014 de spelcomputer bij Onvo besteld en deze betaald via iDeal. We gingen er vanuit dat het allemaal geregeld was. Het was al wel vreemd dat we geen bestelbevestiging ontvingen, maar dat gebeurt soms wel vaker. De spelcomputer zou binnen één tot drie dagen geleverd worden. Na twee dagen was mijn zoontje nieuwsgierig of de Wii U al was verzonden. Ik wilde op de site gaan kijken bij mijn account hoe het ervoor stond maar de site was niet bereikbaar."
Teleurgesteld
Gerrit Visscher is erg teleurgesteld in iDeal en de banken. "We zijn hier opgelicht hebben zaterdag 29 november een koptelefoon gekocht, maar de site is niet meer te bereiken. We hebben aangifte bij de politie en bank gedaan. De bank en de politie doen hier niets mee. We zijn zeer boos, ook op de bank en de politie dat dit allemaal zo maar kan", zegt Visscher.
Tips om internetoplichting te voorkomen
Kassa heeft samen met OpgeletOpInterenet tips samengesteld om oplichting te voorkomen. Belangrijk is dat de gegevens van de webshop, zoals het bezoekadres, eenvoudig terug te vinden zijn.
- De webshop moet via een gewoon telefoonnummer bereikbaar zijn. Een emailadres of livechat alleen is niet voldoende.
- Kamer van Koophandelnummer en btw-nummer moeten op de website èn in alle correspondentie vermeld staan.
- Er zijn Algemene Voorwaarden waarin vermeld staat dat het artikel geretourneerd kan worden binnen veertien dagen.
- Betaling is bij veel webshops vooraf, maar dat is wettelijk niet vereist. Grote webshops accepteren bijvoorbeeld betaling via acceptgiro.
- Check via Google reviews en ervaringen van andere klanten. Let wel op, reviews kunnen gemanipuleerd zijn.  
- Kijk op OpgeletOpInternet en Opgelicht.nl of een webshop daar genoemd wordt.
- Check bij twijfel de verkoper of webshop op de website van de politie. Let op: dit systeem loopt soms achter. Aangiftes moeten goed verwerkt worden en bovendien staat iemand pas als frauduleus in het systeem zodra er vier of meer aangiftes over binnen zijn.
- Heeft de webshop een keurmerk? De logo's op de webshops behoren aanklikbaar te zijn zodat je rechtstreeks naar de site van het keurmerk wordt doorgeleid. Sommige webshops gebruiken een vals Thuiswinkel certificaat. Daarom moet je ook altijd de ledenlijst raadplegen.
- Controleer zonodig hoe lang de website al in de lucht is. Dit kun je doen door bij de SIDN of Domaintools.com te zoeken op domeinnaam en de registratiedatum te controleren.
- Betaling via betaalinstanties als iDeal, Moneybookers, Multisafepay zijn op voorhand geen garantie dat een webshop betrouwbaar is.
- Indien de prijs te mooi is om waar te zijn dan is dat ook vaak het geval.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Sfeerbeeld BNNVARA programma's