Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Tijd voor drastische maatregelen CAK

02-02-2010
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
Fallback image for card
Voor de achtste keer in twee jaar tijd besteedt Kassa vanavond aandacht aan de chaos die heerst bij het CAK. Het Centraal Administratie Kantoor is verantwoordelijk voor het uitvoeren van de AWBZ-regeling, maar ondanks alle verbeteringen en beloftes van verantwoordelijke staatssecretaris Bussemaker blijven de klachten bij ons binnenkomen:
 
• “ Ik schaam me er voor dat een overheidsinstantie zo met een kwetsbare groep omspringt. Dat een staatssecretaris van een partij die zegt zich in te zetten voor de zwakkeren in de samenleving dit allemaal toestaat .”
• “ Ik heb een rekening van de thuiszorg gekregen, maar ben nooit ziek geweest. Ik krijg het niet aan hun verstand dat ik dat niet heb gehad.”
• “Het CAK is nog steeds een grote puinhoop!”
• “Mijn bezwaarschriften worden niet behandeld, brieven worden niet of onjuist beantwoord, afspraken worden niet nagekomen.”
• “Ik heb al meerdere malen gebeld, emails gestuurd, telkens krijg ik het antwoord dat het in behandeling is. Maar nog steeds na anderhalf jaar wachten wordt er door het CAK geen actie ondernomen.”
• “Er is een enorme grote administratieve chaos bij deze instelling. Heel simpel denken is daar blijkbaar niet mogelijk.”
• “Ondanks hun boodschap dat ze zo zorgvuldig communiceren, laten hun systemen dat niet toe. Ze zijn machteloos in hun eigen systeem.”
Dit is slechts een kleine greep uit de e-mails, brieven en telefoontjes die wij op de redactie de afgelopen tijd ontvingen. In onze uitzending laten wij de verhalen zien de schoonzussen Van den Berg, zwagers Peter van den Broeke en Willem van den Ende en de zoon van Ralph de Bolster. Zij allen worstelen al een tijdje met het regelen van de Eigen Bijdrage door het CAK.
Nationale Ombudsman
Niet alleen bij ons maar ook bij de Nationale Ombudsman is de klachtenstroom nog niet gestopt. Alex Brenninkmeijer antwoordt desgevraagd in onze uitzending: “Het klopt dat er een voortdurende stroom van klachten is over het CAK. Wat we gelukkig wel zien in het afgelopen jaar is dat het aantal klachten met 25% is afgenomen. Dus het verbetert wel. Maar het aantal klachten blijft natuurlijk gewoon hoog en dat betekent vooral dat veel mensen problemen hebben en onduidelijkheid hebben van wat ze van het CAK kunnen verwachten.”
Politieke Partijen
“De klachten zijn inderdaad minder geworden maar het is duidelijk nog niet voorbij. Er liggen nog steeds honderden mensen in de clinch met het CAK. Dat is echt schandalig.”, aldus Renske Leijten van politieke partij SP in de uitzending. Naast Renske Leijten zijn ook Anouchka van Miltenburg van de VVD, Jan de Vries van het CDA en Ineke van Gent van GroenLinks aanwezig in de studio. Allen zijn ze niet te spreken over de gang van zaken bij het CAK die nu al twee jaar voortduurt.
Geschiedenis CAK
Het grote struikelblok waar het CAK mee te maken heeft zijn alle verschillende taken en verantwoordelijkheden die zij in de afgelopen twee jaar toegewezen hebben gekregen. (Voor een overzicht van alle verantwoordelijkheden en bijbehorende problemen van het CAK sinds 2007, klik hier .)
“Het systeem waar het CAK nu mee te maken heeft is zo ingewikkeld geworden,” aldus Jan de Vries (CDA). “En dat moeten we ook onszelf als regering aanrekenen. Wij hebben met z’n allen in een zeer korte tijd dit systeem laten invoeren. We moeten ons nu afvragen of dat wel verantwoord is geweest. Maar duidelijk is in ieder geval dat er nu iets moet veranderen.”
Oplossingen
Ineke van Gent (GroenLinks) vindt dat wanneer er een klacht binnenkomt het binnen vier weken is afgerond. De klachten moeten algeheel veel sneller worden opgepakt en opgelost. “We kunnen nu wel roepen dat het hele systeem van het CAK verbouwd moet worden, maar dat is volgens ons niet de oplossing. Wat wel een oplossing kan zijn is dat het CAK een zelfstandig bestuursorgaan moet worden. Maar belangrijker vinden wij van GroenLinks dat de problemen die er nu zijn binnen vier weken worden aangepakt.”
Jan de Vries (CDA) vindt dat er drastischere veranderingen moeten komen. “Zoals gezegd is het nu een te complex systeem geworden en dat moet worden herzien.” Het CDA stelt voor dat er een fundamentele herziening moet komen van het hele CAK systeem. “Er gaat nu te veel geld heen en weer tussen de verschillende instanties, niemand heeft nog zicht op het totale beeld,”Volgens de Vries. “Het CAK is nu te afhankelijk van andere instellingen, dat moet anders. Dit kan door bepaalde taken weg te halen bij de CAK. Of dat betekent dat het CAK zal blijven bestaan is niet belangrijk. Veel belangrijker is dat het transparanter moet.”
Anouchka van Miltenburg (VVD) ziet geen heil in de aangedragen oplossingen. Volgens de VVD moet de CAK als schakel uit de keten worden gehaald. “Als consument heb je te maken met de zorginstelling waar je gebruik van maakt. Dan kunnen die ook wel de Eigen Bijdrage vaststellen en innen. Het is eigenlijk al raar dat je te maken hebt met partij A maar dan wel zaken moet doen met partij B. Dat kan ons inziens makkelijker.”
Veel feller is Renske Leijten (SP) in haar oplossing. “De stekker moet uit het computersysteem! Wanneer dat niet tot het gewenste resultaat leidt dan moet de stekker uit het hele CAK! De maat is vol.”
Oude uitzendingen over het CAK kunt u hier terugkijken:
25 april 2009, 31 januari 2009, 27 september 2008, 01 maart 2008, 16 februari 2008, 08 december 2007, 17 januari 2004
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!