Sfeerfoto van Kassa

Kassa

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

Tientallen klachten over reparatiebedrijf Dynafix

15 sep 2018
  •  
leestijd 4 minuten
Binnenkant telefoon
Dynafix is zo’n bedrijf waar door de jaren heen regelmatig klachten over blijven binnenkomen bij Kassa, zowel op Kassa’s forum Vraag & Beantwoord (tientallen klachten) als in de mailbox van de redactie. In 2012 besteedde Kassa al eerder aandacht aan Dynafix.
Het reparatiebedrijf voor elektronica uit het Limburgse Nuth, dat inmiddels een groot deel van de telecomsector als klant heeft, heeft een slechte online reputatie, ook op meldpunten zoals Klachtenkompas van de Consumentenbond. Inclusief de klachten die rechtstreeks bij het Service-en Adviescentrum van de Consumentenbond binnenkomen zijn er alleen al dit jaar zo’n honderd klachten over Dynafix. Opvallend veel, stelt de bond en het zou wel eens het topje van de ijsberg kunnen zijn omdat veel consumenten niet een klacht insturen.

Afwijzing

Een opvallend groot deel van de klachten gaat gaat over de afwijzing door Dynafix om onder garantie te repareren, omdat er zogenaamd val-, druk- of waterschade is geconstateerd of omdat onbevoegden in het toestel hebben gezeten, althans volgens Dynafix. Vervolgens worden de toestellen vastgehouden (‘gijzelen’) totdat er wordt betaald: voor onderzoekskosten om je eigen niet-gerepareerde toestel terug te krijgen of voor een peperdure reparatie die bij een ander reparatiecentrum aanzienlijk goedkoper zou zijn. Een derde optie die je als klant krijgt is het afstaan van je toestel ter vernietiging. Dat mag kosteloos, dat dan weer wel.  

Kastje naar de muur

Alleen de klanten die daartegen in gaan, bijvoorbeeld omdat ze heel zeker weten dat ze zelf geen schade hebben veroorzaakt en dat ook aannemelijk kunnen maken (nieuw toestel, heeft nooit gewerkt), hebben een kans om hun gelijk te krijgen en enige vorm van compensatie te ontvangen. Maar dan moet je wel van volhouden en erop voorbereid zijn dat je door de verkoper (winkel of provider), de fabrikant en Dynafix van het kastje naar de muur wordt gestuurd. Allemaal wijzen ze naar elkaar en niemand die het oplost, tenzij je volhoudt en bijvoorbeeld dreigt met juridische stappen of een enorme heibel gaat schoppen op sociale media. Maar niet iedereen heeft die mogelijkheid of is assertief genoeg om dat te doen.
Pas als je daar tegenin gaat en lang genoeg volhoudt, of bijvoorbeeld met gerechtelijke stappen dreigt of een social media-offensief begint, kun je uiteindelijk soms je gelijk krijgen. Andere klachten over Dynafix gaan over het ‘verdwijnen’ van toestellen, of een toestel terugkrijgen dat nog veel meer beschadigd is dan voorheen.

Onacceptabel

De Consumentenbond roept consumenten op om klachten over Dynafix in te sturen naar Klachtenkompas of naar de Consuwijzer van de toezichthouder, de Autoriteit Consument en Markt . De bond vindt dat Dynafix toestellen niet mag ‘gijzelen’. De waarde van die telefoons is gauw vele honderden euro’s en om die vast te houden totdat jij een paar tientjes onderzoekskosten hebt betaald, staat niet in verhouding. Als onderzoekskosten terecht zijn moeten die maar achteraf in rekening worden gebracht en dan door de winkel die je het toestel heeft verkocht en niet Dynafix. Ook een duur toestel vernietigen als de consument het niet eens is met onderzoekskosten of reparatiekosten, is wat onacceptabel, stelt de Consumentenbond.

Werkdruk

Kassa komt in contact met oud-medewerkers die een mogelijke verklaring geven voor de aanhoudende stroom van klachten over Dynafix. Zij verklaren namelijk dat de werkdruk bij Dynafix enorm hoog is en dat er daardoor makkelijk fouten worden gemaakt. Werknemers moeten 20 tot 25 toestellen per dag afwerken ongeacht de aard van de klacht. Voor gedegen onderzoek wordt nauwelijks tijd genomen. Waar wel goed naar moet worden gekeken is elke aanwijzing die maar zou kunnen duiden op val-, druk of waterschade, ook als die niets met de klacht te maken heeft. Dat kan worden gebruikt om reparatie onder garantie af te wijzen. Ook krasjes die bij normaal gebruik makkelijk kunnen ontstaan kunnen al als schade worden aangemerkt en tot afkeur leiden.

Reactie Dynafix

Het bedrijf stelt zich niet te herkennen in deze verhalen en dat het al jarenlang tot volle tevredenheid van haar klanten werkt. Alleen, die klanten zijn niet de consumenten, maar de fabrikanten, winkels en providers. En die wijzen bij een lastige consument vervolgens vaak weer naar elkaar, zodat die van het kastje naar de muur wordt gestuurd. De consument heeft het nakijken. Lees hier de volledige reactie van Dynafix .

Foto’s maken

Wat kun je doen als je in conflict komt met Dynafix? De Consumentenbond raadt iedereen aan om foto’s te maken van je toestel, voordat je die afgeeft voor reparatie. Dan sta je sterker als je je toestel terugkrijgt met schade die je niet herkent.
Verder vindt de Consumentenbond dat de onderzoekskosten in het eerste half jaar na aankoop van een toestel voor rekening van de verkoper zijn. In het eerste half jaar geldt volgens de wet namelijk omgekeerde bewijslast: de verkoper moet kunnen aantonen dat de schade is veroorzaakt door de consument. De kosten om dit te onderzoeken zijn daarom volgens de bond voor de verkoper.

Kosten onderbouwen

Als je van Dynafix een rekening krijgt voor onderzoekskosten of een offerte voor reparatiekosten, vraag hen dan om de kosten te onderbouwen. Als de reparatie wordt afgewezen op grond van val-, druk- of waterschade wat je absoluut niet herkent, of als je je toestel anders terugkrijgt dan als dat hem hebt afgegeven, bijt je er dan in vast, is het advies van de bond. Spreek de verkoper, de fabrikant en Dynafix aan en plaats berichten op social media. Je zou ook je rechtsbijstandverzekering in kunnen schakelen.

Oproep

Wie zich herkent in de verhalen van de consumenten en oud-medewerkers van Dynafix, vragen we om een mail te sturen naar kassa@bnnvara.nl .

Meer over:

, , ,

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!