Sfeerfoto van Kassa
Kassa
Kassa

Iedere zaterdag 19.05 uur op NPO1

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

“Tientallen campereigenaren gedupeerd door kapotte Ford-motor”

19 nov 2016
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
921 keer bekeken
  •  
logo_ford.jpg
Nederland kent bijna 100.000 camperbezitters. De meesten van hen hebben flink in de buidel moeten tasten om de camper van hun dromen te kopen. Maar als je hem dan eenmaal hebt, verwacht je er ook jarenlang plezier van te hebben, en niet dat je camper tijdens een van de eerste vakanties al volledig in de soep loopt.
Problemen met Ford-motor
De NKC , de consumentenvereniging voor camperliefhebbers, bericht in juni 2015 voor het eerst in hun magazine Kampeerauto over problemen die voorkomen bij campers op basis van een Ford Transit, van de bouwjaren 2006 tot en met 2010. Die campers zijn uitgerust met een motor van het type 2.2. TCDi. De NKC krijgt opvallend vaak meldingen van bezitters van deze campers, waarbij de motor kapot is gegaan bij een kilometerstand onder de 100.000. De teller staat bij de NKC inmiddels op 49. De kosten voor het vervangen van de motor lopen al snel op tot 10.000 euro.
Eind 2015 brengt Ford een software-update uit, die het risico op vroegtijdig in de soep lopen van deze motoren moet verkleinen. Daarbij wordt direct benadrukt dat dit niet dé oplossing is voor de problemen met deze Ford-motor. “De problemen ontstaan door corrosie in de verstuivers en dat valt nu eenmaal niet softwarematig op te lossen”, aldus Ford-woordvoerder Sebastiaan van de Pol in januari 2016.
Verstuivers
Naar aanleiding van de berichtgeving van NKC laten veel mensen uit voorzorg hun verstuivers controleren. Bij de NKC zijn momenteel 93 gevallen bekend van mensen met afgekeurde verstuivers. Wanneer een verstuiver niet goed meer functioneert, ontstaat er een zogeheten ‘pisser’. Dit kan ervoor zorgen dat er een gat in de zuiger komt, waarna de motor het begeeft.
Om dit te voorkomen moet je het volgende doen volgens Ford:
- brandstof van goede kwaliteit tanken (premium);
- camper afgetankt in de winterstalling plaatsen;
- onderhoud volgens het boekje, met speciale aandacht voor het brandstoffilter;
- als deze regels in het verleden niet zijn gehanteerd: de tank laten reinigen.
Coulance
Ford Nederland heeft een coulanceregeling, maar in de praktijk kunnen maar weinig gedupeerden hier gebruik van maken. Zij vertellen ons dat ze van hun dealer of Ford Nederland onder andere te horen krijgen dat ze de verkeerde brandstof hebben gebruikt, moeten aantonen dat hun camper volgetankt de winterstalling in is gegaan, dat onderhoud altijd bij een Ford-garage heeft moeten plaatsvinden en dat de volledige onderhoudshistorie moet kunnen worden getoond.
“Het aantal gedupeerden dat een coulance krijgt, is op één hand te tellen”, aldus NKC-directeur Stan Stolwerk. “Het gaat daarbij zeker niet om het hele bedrag, maar om een percentage. Bij die paar mensen is zo’n 2.000 euro vergoed, terwijl je bij forse schade zo’n 8.000 tot 10.000 betaalt voor het vervangen van de motor.”
Reactie Ford Nederland
Aangezien Ford Nederland niet ingaat op het verzoek om aan te schuiven in de studio, gaat Brecht zelf verhaal halen bij het hoofdkantoor. Woordvoerder Sebastiaan van de Pol: “Bij mensen waar het onderhoud aantoonbaar goed op orde is, passen we coulance toe. Ook facturen van onderhoud dat is gepleegd bij een garage, of het nu een Ford is of een andere garage, kunnen worden gebruikt als een stukje bewijsvoering.”
Als Brecht aangeeft dat gedupeerden ons vertellen dat ze ook moeten aantonen hoe er getankt is en hoe de camper op winterstalling heeft gestaan, zegt hij: “U noemt een aantal aspecten die wij gewoon niet kunnen controleren. Het stuk onderhoud, daar kunnen we een eis aan stellen en dan zijn we ook coulant als dat op orde is.”
Ook doet meneer Van de Pol de toezegging dat Ford Nederland opnieuw van geval tot geval wil bekijken wat er aan de hand is en of er een coulanceregeling kan worden toegepast. Ford kan alleen geen uitspraak doen over wat zij verstaan onder “een stukje coulance”.
Vervolgstap
De NKC wil graag in gesprek met Ford Nederland om samen te bekijken hoe ze dit probleem kunnen oplossen en hoe de coulance kan worden ingevuld.
Volgens advocaat Rob Meelker, die de NKC van advies voorziet, is de huidige coulanceregeling te mager. “Wat Ford nu doet, is niet eens een doekje voor het bloeden. Ze maken nu een zware selectie door een zware bewijslast bij de consument neer te leggen. Als je niet aan alle eisen voldoet, dan val je buiten de boot. Dan houd je maar een klein clubje over. Dus wat wij zeggen: laat die groep niet massaal in de kou staan, zoals nu gebeurt. Veel mensen voelen zich niet gehoord. Geef iedereen ‘een’ compensatie.”
Daarnaast hoopt de NKC dat Ford het vertrouwen van de consument weer terug kan winnen. Want naast de mensen met een opgeblazen motor of afgekeurde verstuivers, is er ook een groep mensen die (nog) geen problemen heeft, maar wel met een onprettig gevoel op vakantie gaat. Tot slot is er sprake van een waardedaling van de bewuste campers, en willen sommige dealers ze zelfs al niet meer innemen.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (5)

Court Ribbens
Court Ribbens21 nov 2016 - 12:50

Dames en heren,Hierbij een aanvullende opmerking van mij over de documentaire.
In de documentaire gaf een deskundige aan dat de motorschade mogelijk door foutief gebruik zou kunnen ontstaan (gescheurde zuigers, kapotte verstuivers)
Deze opmerking past alleen bij ouderwetse motoren zonder motormanagementsysteem.Een motormanagement systeem moet de motor behoeden buiten zijn ontwerpspecificaties te werkenOok was er een opmerking over slechte brandstof,  brandstof die verkocht wordt moet aan minimum specificaties voldoen en de fabrikant moet daar rekening mee houden in zijn ontwerp.
Mijn conclusie als werktuigbouwkundig ingenieur is dat schade door slechte brandstof onzin is en dat schade door foutief gebruik een vette ONTWERPFOUT van Ford is, immers het motormanagementsysteem had zodanig moeten ingrijpen dat de motor binnen zijn specificaties bleef werken.
Vriendelijke groeten
Court Ribbens

Rob30-06
Rob30-0620 nov 2016 - 19:35

Gewoon Ford boycotten , zolang die multinational niet voor zijn verantwoording wil opkomen gen producten van Ford meer kopen .

vrijmark
vrijmark20 nov 2016 - 12:35

Ik heb ook 3 ford ;;s gehad maar er is geen enkele vorm van coulance , na 2 jaar uitlaat kapot geen garantie , zal niet gauw meer een ford aanschaffen

kampersh
kampersh20 nov 2016 - 12:24

Ford Nederland heeft als vaste gewoonte om claims af te houden. Had ooit 'n Ford Sierra waarvan de remschijven krom waren getrokken. Ford ontkende dat het een meer voorkomend probleem was. Liep daarna tegen 'n uitgave aan van het blad Autovisie waarin het als een structureel probleem werd genoemd!

mbeuken
mbeuken19 nov 2016 - 20:19

Als eerste een tip voor alle eigennaren. beter onderhoud doen net voor je op vakantie gaat. en regelmatig een brandstofsysteemreiniger gebruiken. verder zijn deze problemen ook bij de normale transit bestel bussen. deze schade komt vooral voor bij bussen die altijd zwaar beladen zijn. en verder heeft ford niks mee te maken dat de campers zo duur zijn. want ze leveren enkel het chassis, motor en deel van de cabine. ik ben trouwens monteur bij een ford dealer. en krijgen bijna nooit een camper voor onderhoud binnen. enkel voor apk