Sfeerfoto van Kassa
Kassa
Kassa

Iedere zaterdag 19.05 uur op NPO1

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

Tienduizenden euro’s schade ABN AMRO-klanten door helpdeskfraude

18 sep 2021
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
5359 keer bekeken
  •  
Vorig jaar waren het vooral ING-klanten het doelwit van criminelen bij spoofing. Iemand belt dan op en doet zich voor als medewerker van de bank, met het verhaal dat geld van de rekening naar een andere rekening moet. ING nam daarom maatregelen om de schade voor klanten te beperken op het moment dat een crimineel zich digitaal naar binnen wurmt. Nu valt op dat het vooral de klanten van ABN AMRO zijn die bestolen worden van tienduizenden euro’s. Criminelen lijken hun werkgebied te hebben verplaatst. En dat is geen toeval…
Ethisch hacker Sijmen Ruwhof bekijkt met Kassa de verschillende instellingen die banken voor haar klanten hanteren op het gebied van internetbankieren. Hoe denken criminelen volgens hem bij het aanvallen van slachtoffers? Zij willen zo makkelijk mogelijk binnenkomen en dan zoveel mogelijk winst maken. Een goede beveiliging bij internetbankieren is volgens Ruwhof daarom meerlaags. Als een crimineel er dan in slaagt bij het geld van een slachtoffer te komen, blijft de schade beperkt door een extra blokkade. Dit is dan ook zo als een crimineel samen met het slachtoffer 'mee naar binnen glipt' of het slachtoffer weet te overtuigen het geld 'tijdelijk' op een andere rekening te zetten.

Meerlaagse beveiliging

ABN AMRO valt negatief op als het gaat om een dergelijke 'meerlaagse' beveiliging. Zodra je bij deze bank namelijk met een e.dentifier een overboeking bevestigt, kan meteen tot 250 duizend euro overgeboekt worden. En met iDeal kan er bij de bank tot 50 duizend euro worden betaald. Deze limiet is door een klant niet naar beneden bij te stellen.
Ook stichting GIBO, waar gedupeerden van Internetoplichting zich melden, zag de afgelopen tijd een trend in grote schade door fraude bij klanten van ABN AMRO.

26.000 euro weg bij klant ABN AMRO

Eén van deze gedupeerden was de familie Van Sluijs. De familie werd in mei gebeld door iemand die zich voordeed als een medewerker van ABN AMRO. Diegene vertelde dat er iets vreemds met de rekening aan de hand was, waarna ze werden overgehaald om het hulpprogramma TeamViewer te gebruiken. De crimineel wierp verschillende rookgordijnen op en meneer en mevrouw Van Sluijs moesten met hun e.dentifier bevestigen.
Toen achteraf bleek dat ze slachtoffer waren geworden van een geraffineerde crimineel, werd de schade pas duidelijk: de crimineel had 26.000 euro weg kunnen sluizen. Hierdoor waren ze al hun spaargeld kwijt.

Klant was nalatig volgens ABN AMRO

ABN AMRO liet al snel weten niets voor hen te kunnen doen. Het verzoek om vergoeding van de schade werd afgewezen. Meneer en mevrouw Van Sluijs zouden zelf grof nalatig zijn geweest volgens de bank.

Tóch vergoeding voor ABN AMRO-klanten

Deze week kwam tóch goed nieuws voor deze en andere klanten van ABN AMRO. De bank laat Kassa weten dat zij de schade van ‘helpdeskfraude’, waarbij een hulpprogramma zoals TeamViewer is gebruikt, tóch gaan vergoeden. Hiermee komt de bank terug op haar eerdere afwijzing aan klanten die dit is overkomen.
ABN AMRO: “De reden dat wij hiermee terugkomen op onze eerdere afwijzing voor een coulancevergoeding wegens spoofing, is dat wij recent (maar niet n.a.v. deze vragen van Kassa) een aantal vergelijkbare zaken hebben herbeoordeeld. Hierbij zijn wij tot de conclusie gekomen dat we de coulanceregeling in het belang van deze klanten ruimhartiger willen interpreteren.”

Hoge standaardlimiet bij overboekingen en iDeal-betalingen

Uiteraard vroeg Kassa de bank ook hoe het zit met die hoge standaardlimiet van 250.000 euro bij overboekingen en 50.000 euro bij iDEAL-betalingen met bevestiging met een e.dentifier. Hierbij heeft de klant nu geen mogelijkheid dit omlaag te zetten.
ABN AMRO lijkt hier nu wel mee aan de slag te zijn. ”Zo werken we bijvoorbeeld aan een manier die klanten in staat stelt om extra blokkades toe te passen op overboekingen. Dit geeft klanten een extra mogelijkheid zichzelf te beschermen door (spaar)geld niet direct weg te kunnen boeken onder druk van de oplichter. Helaas kunnen we op dit moment nog niet explicieter zijn over de functionaliteit en de tijdslijnen omdat de exacte toepassing nog in ontwikkeling is. Vanzelfsprekend willen we dit zo snel mogelijk realiseren.”

Juridisch niet houdbaar

Advocaat Marius Hupkes, die vaker slachtoffers van bankfraude bijstaat, reageert in de studio. Volgens Hupkes was het juridisch niet langer houdbaar dat ABN als enige bank deze nieuwere vorm van spoofing niet vergoedde binnen de afgesproken coulanceregeling. Het is opvallend dat, terwijl alle banken hun veiligheid hebben aangescherpt, ABN AMRO dat nog niet doet.
De complete reactie van ABN AMRO lees je hieronder.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (7)

Glenno1956
Glenno195618 okt 2021 - 11:01

Wat nu als ABNAMRO "slechts" bereid is een deel van het geld dat gestolen is terug te betalen (c.q. de terugbetaling van het negatieve saldo te verlagen)?
Ik ben van mening dat ABNAMRO alles zou moeten terugbetalen. Ook omdat zij zelf aangeven dat er sprake is geweest van een hack bij de bank.

Andre D
Andre D22 sep 2021 - 12:32

Limiet van pasgebruik is wél in te stellen (maar misschien wat moeilijk te vinden): https://www.abnamro.nl/nl/prive/zoeken/index.html?q=limiet%20betaalpas
In te stellen zijn max bedragen voor geldopname en overboeken met Internet bankieren.

Hassan7777
Hassan777721 sep 2021 - 11:23

Word lid van ons winstgevende bedrijf zonder je druk te maken over je werk, het is een eenvoudig handelssysteem om het plan van je keuze te krijgen en een minimum van $ 2000 te verdienen met slechts een klein bedrag aan investeringen, je kunt binnen een maand tot $ 10.000 tot $ 20.000 verdienen, afhankelijk van je investeringsplan kunt u zo snel mogelijk contact opnemen met supporter via whatsapp:+447883246472
E-mail: tdameritrade077@gmail.com

JMaarten
JMaarten19 sep 2021 - 20:13

"Volgens Hupkes was het juridisch niet langer houdbaar dat ABN als enige bank deze nieuwere vorm van spoofing niet vergoedde binnen de afgesproken coulanceregeling."
Hoe kan er sprake zijn van coulance als de "coulanceregeling" kennelijk juridisch afdwingbaar is?

tijger1
tijger119 sep 2021 - 10:44

En wat is er “nieuw” aan dit gedoe? Blijkbaar alle programma’s gemist waarin dit behandeld werd. En nog steeds al het spaargeld bij dezelfde bank ondergebracht.

JMaarten
JMaarten19 sep 2021 - 10:39

Hoe kan er sprake zijn van coulance als de "coulanceregeling" kennelijk juridisch afdwingbaar is?

1 Reactie
tijger1
tijger119 sep 2021 - 10:44

Het is helemaal niet juridisch afdwingbaar.

dirk woord
dirk woord19 sep 2021 - 9:04

Doordat ik een adreswijziging vergeten was door te geven, doordat ik tijdelijk op de Filipijnen verbleef en m'n bankpas in die periode verliep, kon ik niet internet bankieren, dus adreswijziging opgestuurd, krijg ik een telefoontje van een medewerkster die me doorverbonden heeft naar de afdeling kaartuitgave? krijg ik een man aan de lijn met een duidelijk buitenlands accent die me op een gegeven moment het bedrag op de rekening vraagt, die weet ik niet want ik kan niet inloggen, dus ik hang op, zie ik dat het gesprek uit of via Macau liep, wordt m'n rekening geblokkeerd, geen inkomsten of afschrijving wordt er meer gedaan sinds oktober 2020, beklag bij het kids afgewezen ivm te laat indienen, ik was naar mijn idee nog steeds in onderhandeling, want eind 2020 kreeg ik toch een nieuwe pas met activering code, maar gelijktijdig een brief dat ik die niet kon gebruiken, ooit zo zout gegeten, ik nu dus wel.

1 Reactie
tijger1
tijger119 sep 2021 - 10:42

Wat heeft dat met de kwestie in de uitzending van doen?