Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Ticketmaster misbruikt coronaregeling wanneer klanten geld terugvragen

12-12-2020
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
6158 keer bekeken
  •  
Vanwege de coronacrisis werden concerten, festivals en andere evenementen de afgelopen maanden massaal geannuleerd. Dat is natuurlijk voor niemand leuk. Maar wat gebeurt er daarna als je je geld voor je gekochte tickets terug wil? De regels zijn duidelijk, maar of ze worden nageleefd is een tweede.
Wil je je geld terug van Ticketmaster? Gebruik dan deze voorbeeldbrief van Consuwijzer.
Wanneer je kaartjes had voor een evenement dit jaar, is dat zeer waarschijnlijk geannuleerd of verplaatst. Je kreeg dan de keuze: accepteer je een voucher, doneer je je ticketgeld of wil je je geld terug? So far so good. Maar aan die keuze stelt Ticketmaster een termijn van 4 weken, waarna je je geld niet meer terug kan krijgen. En weigeren om daarna je geld terug te geven mag absoluut niet, want je behoudt altijd je recht op geld terug wanneer wat je hebt gekocht niet geleverd kan worden. In dit geval dus het evenement wat niet door kan gaan. Maar als het zo simpel is, waar gaat het dan mis?

Bewaar je Ticket-regeling

Vanwege de coronacrisis heeft de evenementensector de Bewaar je Ticket (BJT) regeling in het leven geroepen. De naam zegt het al: de regeling is gericht aan iedereen die kaartjes had voor een concert, festival, of ander evenement, wat niet door kan gaan vanwege de coronacrisis. De bedrijven in de cultuursector bieden vouchers aan, zodat niet iedereen tegelijk hun geld terugvraagt. Dan zouden ze namelijk kunnen omvallen. De regeling is dus echt een oproep aan consumenten om zo’n voucher te accepteren.
Zowel het aanbieden van vouchers als de verruimde termijnen die erin staan om bijvoorbeeld mensen hun geld terug te geven, zouden in een normale situatie nooit mogen. Maar vanwege de uitzonderlijke situatie in de coronacrisis, wordt het gedoogd door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). De regeling is losjes gebaseerd op de uitgangspunten voor voucherregelingen die de Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft opgesteld.

Het consumentenrecht

Losjes, omdat er dus wel in staat hoe je de branche helpt, maar de essentiële consumentenrechten die overeind blijven niet worden benoemd. Dat hoeft ook niet per se, aangezien deze regeling echt een verzoek is vanuit de sector en deze dus ook niet als lijstje met nieuwe regels moeten worden gezien. Maar Ticketmaster gebruikt hem wel zo. En dat kan niet. Daar zijn zowel de Consumentenbond als de ACM heel duidelijk over.

Reactie Ticketmaster

We hebben het steeds over Ticketmaster, omdat dat de grootste kaartverkoper is van Nederland, en we daar ook de meeste klachten over zien. Maar het zou zomaar kunnen dat zij niet de enige kaartverkoper zijn die die regeling misbruikt om te doen alsof je geen recht hebt op je geld terug.
Volgens Ticketmaster bepalen de organisatoren van evenementen of ze zich willen beroepen op de BJT-regeling. Maar je koopt je kaartje bij Ticketmaster en betaalt aan hun de servicekosten. Dus zij moeten erop toezien dat alles rondom de kaartverkoop, inclusief restitutie, verloopt volgens de wet.

Ik heb ook dit probleem! Wat nu?

Natuurlijk is het altijd het beste om als eerste Ticketmaster hierop aan te spreken. Je kan verwijzen naar onze uitzending van 12 december. Wie weet veranderen ze hun houding dan al wel. Maar zo niet, dan kan je een juridisch standhoudende mail of brief sturen. Je kan hiervoor de voorbeeldbrief van Consuwijzer gebruiken. Hierin staat ook al de waarschuwing dat je bij geen gehoor hiervan een melding gaat maken bij de ACM en we raden je ook zeker aan om dat te doen. Krijg je je geld nog steeds niet terug. Meld het bij Kassa!

Meer over:

corona, ticketmaster
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!