Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Thuisstudiened lost problemen nog steeds niet op

02-05-2015
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
94 keer bekeken
  •  
195x90_computer_08.jpg
Ouderen die aan de deur ongewenste laptops en computercursussen krijgen aangesmeerd. Kassa berichtte er in 2013 al over en ook afgelopen maart kwamen er weer klachten binnen. Het bedrijf Thuisstudiened beloofde toen beterschap, maar daar is nog niks van terechtgekomen.
Faillissement
In 2013 was het het Nederlands Senioren Instituut dat ouderen veel te dure computers en cursussen aan de deur verkocht. De meeste consumenten kregen hun geld niet terug, nadat het bedrijf failliet ging begin 2014. Kort na dat faillissement begon de oude eigenaar een nieuw bedrijf, Thuisstudiened. Dezelfde mensen houden er daar dezelfde praktijken op na. Na onze uitzending van 14 maart meldden zich meer gedupeerden. De meesten wachten ook nu nog steeds op hun geld.
Nog geen geld terug
De slachtoffers van de dubieuze praktijken van het bedrijf weten nog steeds niet waar ze aan toe zijn. Margiena van der Roest probeert de €700 terug te krijgen die haar moeder aan de deur pinde. "Mijn man is in Nieuw-Vennep een aantal keer bij Thuisstudiened op kantoor geweest. Telkens kregen we te horen dat meneer Reginald Lefrandt niet aanwezig is. Na lang zeuren kregen we een accreditatie met zijn handtekening erop, dat we binnen veertien dagen ons geld terug zouden krijgen. Tot nu toe hebben we ons geld niet teruggekregen."
Brief
Veel gedupeerden hebben inmiddels wel een brief gekregen van een advocaat in dienst van Thuisstudiened. Die beheert de financiën van Thuisstudiened en bekijkt of teruggave van het geld mogelijk is. Dat lijkt inmiddels lastig, omdat het bedrijf in financieel zwaar weer verkeert. Jurist Eva Kooijman van Krijg Je Recht , die de belangen van de gedupeerden behartigt reageert verontrust op de brief van de advocaat. "Hij sorteert voor op een kleinere uitbetaling dan de daadwerkelijke schuld. Er wordt gesproken over 'erkenning van uw hoofdvordering', dat zegt mij dat een faillissement op handen is."
Onbereikbaar
Thuisstudiened is telefonisch onbereikbaar. De voicemail laat weten "wegens een reorganisatie zijn wij op dit moment niet bereikbaar." Via e-mail laat het bedrijf aan ons weten: "Er wordt achter de schermen door adviseurs en de deskundige hard gewerkt, om inzicht te krijgen in de schuldpositie." Op de vraag hoe het zit met de financiële positie van Thuisstudiened en of terugbetaling aan de gedupeerden nog mogelijk is, was het antwoord: "Er wordt aan gewerkt zoals u weet, de tijd zal het leren."
Fraudeteam
Het fraudeteam van de politie meldt aan Kassa dat men bezig is met een onderzoek naar Thuisstudiened. Er kwamen tien meldingen binnen uit heel Nederland. De politie bekijkt of er strafbare feiten gepleegd zijn. Mocht dat zo zijn dan kunnen politie en het OM overgaan tot een strafzaak. De zaak is ingewikkeld, volgens de politie, omdat het moeilijk is te bewijzen dat een gedupeerde het contract onder druk getekend heeft. Zolang dat niet te bewijzen, gaat het om een civiele zaak waarbij twee mensen onder goedkeuring een contract met elkaar zijn aangegaan.
'Er lijkt sprake van fraude'
Advocaat Ilona van de Klundert van Deterink Advocaten vindt dat de Autoriteit Consument & Markt hier wat aan moet doen. "Het gaat om consumentenrecht dat hier met voeten getreden wordt. Er lijkt hier sprake van fraude en oplichting en dat mag gewoon niet! De bestuurder van Thuisstudiened en verkopers informeren mensen niet goed, leveren geen opzegformulieren zoals het hoort en laten nieuwe klanten pinnen aan de deur. Ondanks beloftes wordt het geld niet teruggestort als ontevreden klanten daar om vragen." Volgens Van de Klundert ligt het op de weg van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) om daar iets aan te doen. Gedupeerden kunnen melding doen via Consuwijzer."
Actie
Volgens Van de Klundert kunnen gedupeerden ook zelf actie ondernemen, maar is het de vraag of dat wat oplevert. "Je kunt deze meneer rechtstreeks aanspreken, privé aansprakelijk stellen, maar een civiele procedure is kostbaar en de uitkomst is onzeker. Je moet dan naar de rechter en dat brengt kosten met zich mee. Je kunt ook beslag leggen op z'n spullen. Ook dan moet je naar de rechter om aan te tonen dat dit terecht is."
Kassa heeft de meldingen die bij ons binnenkwamen doorgegeven aan de Autoriteit Consument & Markt. De redactie blijft de zaak nauwlettend volgen.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!