Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Texel schaft OV-chipkaart af
08-11-2014
•
leestijd 4 minuten
•
265 keer bekeken
•
Texel is in rep en roer. Vanaf 14 december 2014 wordt niet alleen de OV-chipkaart afgeschaft, ook wordt de helft van de buslijnen geschrapt en vervangen door de Texelhopper. Dat is een taxibusje dat je van tevoren moet bestellen. Het was de bedoeling dat alles beter werd, maar de Texelaars voelen zich niet gehoord en gaan straks méér betalen.
Huidig openbaar vervoer Texel
Texel kent nu twee vaste buslijnen, lijn 28 en 29. Een kaart van het openbaar vervoer van Texel vind je
hier
. Lijn 28 rijdt van de veerhaven naar Den Burg en De Koog. Lijn 29 rijdt vanaf de veerhaven naar De Cocksdorp in het noorden. In het hoogseizoen in de zomer rijdt ook lijn 827. De huidige situatie vonden sommigen niet ideaal. Daarom werd in 2010 het burgerinitiatief Beter Openbaar Vervoer Texel (BOVT) opgericht. BOVT vond de aansluittijden van het openbaar vervoer op de school in Den Burg niet ideaal, merkte op dat een groot deel van het eiland geen toegang heeft tot het openbaar vervoer en zag onderbezette bussen.
Texelhopper
Het initiatief van BOVT is bij de gemeente terecht gekomen. Die zijn ermee naar de provincie Noord-Holland gegaan en de provincie heeft het omarmd. Er werd besloten om naar een oplossing te zoeken. Jarenlang is overlegd tussen provincie, gemeente en een hoop andere partijen zoals de rederij TESO, campingeigenaren, scholen, verzorgingstehuizen en dorpscomissies. Uiteindelijk is daar het plan van de Texelhopper uit gekomen. Op 14 december gaat de pilot met de naam
'Texelhopper' van start. Lijn 28 blijft bestaan, maar lijn 29 wordt geschrapt. In plaats van lijn 29 komt er een 'scholierenlijn', lijn 629. Die rijdt zes keer per dag: 's ochtends en 's middags aansluitend op schooltijden. Als je op andere tijden met het openbaar vervoer wil, dan ben je afhankelijk van de Texelhopper, een taxibusje dat je minimaal een uur van tevoren moet reserveren. Dat taxibusje haalt mensen op van 130 verschillende opstapplaatsen verspreid over het hele eiland. In het nieuwe plan rijdt de vaste buslijn vanuit Den Helder mee op de veerboot. Op Texel rijdt die bus verder als lijn 28 en vaart hij uiteindelijk ook weer mee terug op de boot naar Den Helder.
OV-chipkaart wordt afgeschaft
Tijdens de pilot kan geen gebruik gemaakt worden van de OV-chipkaart. Voor alle reizen geldt een vaste prijs van €3, ook op de vaste buslijnen en ongeacht de gereden afstand. Kortingen die je met je OV-chipkaart kreeg komen te vervallen. Studenten met recht op gratis reizen, moeten ook betalen, tenzij ze op het eiland wonen. Als je een OV-jaarkaart hebt, moet je ook betalen voor het openbaar vervoer op Texel.
Kritiek
Op de pilot is veel kritiek van Texelaars. We zetten een paar van de kritiekpunten onder elkaar:
- Het wordt duurder. Voor veel reizigers betekent de vaste prijs van €3 per rit dat zij fors meer gaan betalen voor hun dagelijks vervoer. Voorbeeld: een ritje van Den Burg naar De Koog kost nu nog zo'n €1,70. Van Den Burg naar de veerhaven kost zo'n €1,90.
- Kortingen verdwijnen. Doordat de OV-chipkaart verdwijnt, komt de korting voor kinderen t/m 11 jaar en 65-plussers te vervallen. In het nieuwe plan kunnen alleen kinderen tot vier jaar nog gratis reizen.
- Reizigers hebben geen inspraak gehad. Reizigers voelen zich niet gehoord en voelen zich te weinig betrokken bij het ontwerp van de pilot.
- Texelhopper is niet klantvriendelijk. Veel reizigers zien het idee van een taxibusje dat je moet reserveren niet zitten. Er moet altijd een uur van tevoren gereserveerd worden dus spontaan de bus nemen is er niet meer bij. Bovendien moet je een kaartje hebben gekocht voordat je de Texelhopper kan bestellen.
Rocov-NH
Ludolf Maat is van Rocov-NH. Dat is een organisatie die namens de reizigers advies geeft aan de provincie over het openbaar vervoer. Hij is ook kritisch over de met de Texelhopper. "Er is wel eens eerder geëxperimenteerd met belbussen", vertelt Maat. "Dat systeem werpt zo'n drempel op dat drie vierde van de reizigers geen gebruik van zal maken van die bus. In Texel is er nog een extra drempel, omdat je daar ook nog vooraf moet betalen." Het complete advies van Rocov-NH vind je
hier
. Het is opmerkelijk dat de provincie pas begin oktober om dit advies vroeg van Rocov-NH. De pilot was op dat moment al af.
Provincie en gemeente
Zowel provincie als gemeente geven aan dat zij zeer tevreden zijn over de pilot met het openbaar vervoer op Texel. Gedeputeerde Elisabeth Post van de provincie Noord-Holland is verantwoordelijk voor deze pilot. Zij wilde echter op geen enkele manier in onze uitzending een toelichting geven op de pilot, alleen schriftelijk.
Hier
staan de antwoorden op onze vragen.
Mansveld: "Ik ben niet enthousiast"
Eén van de vragen die we gedeputeerde Post hebben voorgelegd is de vraag of de provincie kan besluiten om de OV-chipkaart op Texel af te schaffen. "Ja", zegt Elisabeth Post. Staatssecretaries Wilma Mansveld van het ministerie van Infrastructuur en Milieu denkt daar anders over. In een reactie aan Kassa bericht Mansveld: "De provincie Noord-Holland heeft mij op de hoogte gebracht van de proef die ze willen uitvoeren op met de Texelhopper. Ik ben er niet enthousiast over dat tijdens de proef de OV-chipkaart niet geldig zou zijn in de bus op Texel. Daarom ga ik hier eerst over in gesprek met de provincie Noord-Holland." Dat gesprek zal plaats vinden voor 14 december.
Wordt vervolgd
De inwoners van Texel zijn in rep en roer. De provincie en gemeente zijn van mening dat de pilot met de Texelhopper in zijn huidige vorm een goed idee is. Het is de bedoeling om daarmee op 14 december van start te gaan. Reizigers, Rocov-NH èn de staatssecretaris zetten echter hun vraagtekens bij het project. Het gesprek dat Mansveld op korte termijn wil voeren met de provincie lijkt bepalend te worden.