Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Test: Wat is de beste skibox?

02-12-2006
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
957 keer bekeken
  •  
Fallback image for card
Welke skibox is het handigste te bevestigen? En hoe veilig zijn skiboxen eigenlijk? Onlangs heeft de Duitse ANWB (ADAC) acht skiboxen/dakkoffers uitvoerig getest, en dat willen we de Kassa kijker natuurlijk niet onthouden.
De volgende merken werden getest:
Kamei Corvara 310 adviesprijs €339,- max lading 50 kg
MontBlanc Triton 450 adviesprijs €462,- max lading 75 kg
Thule Ocean 500 adviesprijs €253,- max lading 50 kg
Thule Atlantis 780 adviesprijs €420,- max lading 75 kg
ATU Jetbag Sprint 270 adviesprijs 129,- max. lading 50 kg
Deze vijf zijn allemaal in Nederland te koop, de vermelde prijs is de hier geldende adviesprijs.
Onderstaande drie zijn te koop in Duitsland, België en via internet. We hebben voor deze merken de Duitse adviesprijs aangehouden:
G3 Cargo 12 adviesprijs €129,- max lading 50 kg
Atera Carver 411 adviesprijs €368,- max lading 80 kg
G3 Pegaso 450 adviesprijs €205,- max lading 50 kg.
Veiligheid
Belangrijk voor de veiligheid is ook hoe de box zich houdt onder extreme rijcondities. Hier kwamen de eenvoudige boxen met een U-beugel bevestiging -zogenaamde stroppen-  als beste uit de bus. De met klemsystemen uitgeruste skiboxen wiebelden bij de elandtest meer of minder heen en weer.
Een zwak punt bij allemaal is het vastzetten van de lading. Met de bijgeleverde sjorbanden kun je de lading niet goed genoeg vastzetten. De ADAC adviseert alle gebruikers van alle skiboxen de lading met extra bijgekochte sjorbanden, verkrijgbaar in dezelfde winkels waar ook skiboxen verkrijgbaar zijn, vast te zetten. Eenvoudige elastische sjorbanden bieden niet genoeg stevigheid.
ADAC raadt aan de skiboxen van het dak te halen wanneer ze niet daadwerkelijk gebruikt worden. Anders verbruikt de auto veel meer benzine. Al bij 100 km/u en een kleine skibox op het dak verbruikt een VW Golf per 100 km een liter brandstof meer. Bij een snelheid van 130 km/u en een bredere skibox zit je al snel op drie liter.
Resultaten
De test maakte duidelijk dat de meeste boxen nogal wat tekortkomingen vertonen. Al bij een onschuldige noodstop bij 30 km/u boorden bij drie boxen de ski’s zich door de plastic behuizing en leveren daardoor gevaar op voor medeweggebruikers.
Eén box, het topmodel Thule Atlantis (de duurste uit de test!) vloog zelfs in zijn geheel van het dak. Het logische gevolg: vier van de acht boxen werden met een onvoldoende beoordeeld. Maar ook de andere vier producten overtuigden niet helemaal. Met het ADAC oordeel ‘goed’ kwam de Box Corvara 310 van Kamei nog het beste door de test. Ook de Montblanc Triton 450 kreeg een goede beoordeling. Als goedkoopste box uit de test (129 euro) belandde de Jetbag Sprint 270 van ATU op de derde plaats, voor de Thule Ocean 500.
Bij de als onvoldoende beoordeelde skiboxen gaat het om de G3 cargo 12, de Atera Carver 411, de G3 Pegaso 450 en de Thule Atlantis 780. Dat de prijs van de skiboxen nog geen garantie voor kwaliteit is, bewijst dus het model Thule Atlantis. Deze met €476,- duurste box bleef niet alleen in gebreke bij de noodstop, ook bij de regentest werd – zoals ook bij vijf andere boxen- de inhoud nat. Alleen beide winnende boxen hielden de inhoud droog.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor