Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Test: Valentijnsrozen bij online bloemenshops

10-02-2007
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
Fallback image for card
Met Valentijn voor de deur, testte Kassa de kwaliteit van rozen welke we bestelden via online bloemenshops. Kassa bestelde via internet 9 boeketten rozen en kocht één boeket bij een bloemist. Deze rozen zijn op zaterdag 3 februari bezorgd en op water gezet in het testcentrum van de Bloemenveiling Aalsmeer.
In sommige gevallen hebben we speciale Valentijnsboeketten besteld; als dat niet kon, kochten we een boeket rode rozen.
De test
Anita van Nieuwenhoven, teamleider bij het testcentrum beoordeelde de boeketten.
Hiervoor liet zij de eerste aanblik van de boeketten bij binnenkomst en de houdbaarheid zwaar wegen. Factoren als aanwezigheid van (voldoende) snijbloemenvoedsel, de verzorging en verpakking, de juistheid van het soort roos (de cultivar) en de prijs/kwaliteitverhouding wegen net iets minder zwaar. Zij vond de kwaliteit van de bossen wat tegenvallen: 4 van de 10 kregen een onvoldoende. Het hoogste cijfer was een 8.
Hoge prijzen
De prijzen van de meeste boeketten liggen tussen de € 32 en € 40. Dat is inclusief de bezorg/verzendkosten; deze liggen tussen de € 6,50 en € 8.
Bij de bloemen van de plaatselijke bloemist zijn deze kosten niet gemaakt; terwijl bij het boeket van Stuurbloemen.nl de portokosten zijn inbegrepen in de prijs van € 14,95.
Wij bestelden de boeketten op 31 januari 2007; als u nu gaat kijken op de sites zult u ook zien dat een aantal sites de prijzen van de rozen hebben verhoogd. Dat heeft tot gevolg dat u nu voor een boeket wel € 15 meer betaalt.
De oorzaak hiervan is –aldus de beheerders van de bloemensites- de hoge prijs op de veilingen door Valentijnsdag. Door Valentijnsdag is februari de maand met de grootste omzet op de Nederlandse veilingen.
Bij Euroflorist.nl en Fleurop.nl zijn 1100 resp. 1300 bloemisterijen aangesloten. Als je bij deze sites een bloemetje bestelt, wordt dat verzorgd door een bloemisterij in de buurt van het bezorgadres. Een aantal sites verzorgen vanaf één punt de boeketten; deze worden door een bezorgdienst in het hele land afgeleverd. Stuurbloemen.nl verstuurt in een speciale platte doos -die door de brievenbus kan- de bloemen gewoon via de postbode.
Bezorging
Bij alle bestellingen gaven wij als voorkeur voor het bezorgtijdstip de ochtend op. In 4 gevallen werd het boeket echter ’s middags bezorgd; één boeket werd een dag eerder bezorgd!
Bij navraag bij de sites blijkt dat geen van allen garanties over het bezorgtijdstip willen afgeven. Ze zijn afhankelijk van de route van de bezorgdienst, postbode of bloemisterij.
Handig
Opvallend is dat Anita van Nieuwenhoven de rozen recht afsnijdt. Op deze wijze treden de minste beschadigingen op, en de opname van water via een recht oppervlak is even groot als wanneer de roos schuin wordt afgesneden.
Voorts meldt zij dat het belangrijk is dat de rozen voldoende snijbloemenvoedsel krijgen. Slechts bij een bos werd voldoende voedsel meegeleverd voor de benodigde 1 1/2 water.
Bij de meeste was dit te weinig; en bij één was het zelfs niet bijgeleverd.
De houdbaarheid van rozen is toch wel minimaal 5 dagen, aldus Anita van Nieuwenhoven en de sites. Een aantal geven ook een (vaas) garantie af; als de bloemen op de 5e dag niet goed meer staan, kan recht bestaan op een nieuw boeket.
Bij de uitslag
Via 2 sites Florient.nl en Boeketaanhuis.nl hadden we Grand Prix rozen besteld. Dat zijn de mooiste ( en duurste) rode rozen. In beide gevallen bleek een ander soort te zijn afgeleverd.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!