Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Test: lossen cv-monteurs een storing goed op?

01-10-2005
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
79 keer bekeken
  •  
Fallback image for card
Kassa heeft met de verborgen camera de verrichtingen van een aantal cv-monteurs gevolgd. Hoe lossen ze de storing op aan de cv-ketel?
Kassa heeft 10 CV-monteurs uit Amsterdam en omstreken uitgenodigd voor een defect aan dezelfde CV-ketel. Uiteraard wisten ze niet dat Kassa erachter zat en dat alles is vastgelegd werd met verborgen camera’s. Op ons verzoek heeft een servicemonteur uit een hele andere regio een prima functionerende hoogrendementsketel onklaar gemaakt. Hij heeft in de fabrieksinstellingen de parameters van de branderautomaat verkeerd afgesteld waardoor het water niet meer goed wordt opgewarmd. Een goede service monteur zal uiteindelijk uitkomen bij de software en de ketel opnieuw moeten `resetten` (terugzetten in fabriekstoestand) waarna de klachten direct zullen zijn verholpen. Maar kijken de CV-monteurs wel verder dan hun neus lang is?
Resultaten
Kassa heeft de beelden van verborgen camera laten beoordelen door de directeur van het Regionaal Opleidingsbedrijf Installatietechniek - ROI Utrecht. Van de 10 monteurs hebben 5 het mankement weten te verhelpen en die monteurs blijken allemaal Uneto-VNI lid. Een aantal van hen heeft dat heel snel en vakkundig gedaan en sommigen hebben daar contact voor moeten zoeken met de fabrikant van de ketel. De goedkoopste rekende er 42,50 euro voor en de duurste kostte ons 77,95 euro.
Van de overige 5 monteurs is er 1 niet op tijd komen opdagen en 4 hebben het er niet goed vanaf gebracht. Zo is de ketel zelfs in een fatale storing gebracht waarna de betreffende monteur een reparatie aanraadde van meer dan 350,- euro, dat hebben we maar niet laten doen. Gelukkig wist de monteur die met ons onder een hoedje speelde de ketel met een druk op de knop weer direct aan de praat te krijgen.
Eén monteur wist de klacht wel te verhelpen, maar heeft onnodig een sensor vervangen. Uiteindelijk zet hij de oude sensor er weer in terug en legt het nieuwe exemplaar ergens boven in de ketel zonder dat te vertellen. Dat heeft ons in totaal meer dan 100,- euro gekost. Dit bedrijf is lid van de branchevereniging in tegenstelling tot de anderen die de klacht niet konden verhelpen. Twee monteurs hebben een verkeerde diagnose gesteld. Zo zou de processor stuk zijn of de waterdruk was te laag, maar die laatste heeft er ook geen kosten voor in rekening gebracht.
Tips voor de consument
- Vraag voor het maken van een afspraak of de servicemonteur bekend is met het merk van de ketel en met het soort storing. Een goed opgeleide servicemonteur moet op de hoogte zijn van de huidige digitale techniek itt tot bv een onderhoudsmonteur die ketels schoonmaakt.
- Een goede monteur zal eerst allerlei vragen stellen en gaat niet meteen sleutelen maar zal eerst uitgebreid gaan luisteren en kijken naar de ketel.  
- Blijf er bij staan als de monteur bezig is.
- Vraag bij het vervangen van onderdelen naar de oude exemplaren.
- Bij een Uneto-VNI lid is er de mogelijkheid tot een klachtenprocedure via de geschillencommissie ( http://www.sgc.nl/ ). Als de branchevereniging 3 klachten in 1 jaar krijgt over hetzelfde lid, dan zullen ze met het lid ter verantwoording roepen.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor