Het natte en gladde weer komt er weer aan en dan zit een ongeluk op de weg in een klein hoekje. Als de schade beperkt blijft tot een enkele kras loont het vaak niet de moeite om naar een professionele schadehersteller te gaan. Krasverwijderaars bieden dan mogelijk uitkomst. Niet zelden beloven ze krassen op je auto als sneeuw voor de zon te laten verdwijnen. Maken ze die belofte ook waar? Tijd voor Kassa's krasverwijderaartest.
Testers
Kassa's testpanel bestaat uit vier personen. Peet van de Watering is chemicus bij lakkenfabrikant
Nuplex
en weet alles van autolakken. Marco Molenkamp is docent schadeherstel aan het ROC van Amsterdam. De derde tester is Bart Seegers. Hij werkt als schadehersteller bij
ABS Autoherstel
in Hilversum. Tot slot Luberto van Buiten: hij is hoofdredacteur van
Autokompas
, het vakblad voor alles wat met de werkplaats te maken heeft.
Aanbrengen van de krassen
Kassa kreeg een testauto ter beschikking gesteld door
Autobedrijf Tielen
uit Hilversum: een metallic rode Alfa Romeo 159. Op deze auto werden vier soorten krassen gemaakt. Bij twee krassen werd gebruik gemaakt van een instrument uit de lakkenindustrie: een naald die met behulp van gewichten kan worden verzwaard en over een oppervlak heen kan worden getrokken. Zo is de kras over de hele lengte even diep. Kassa bracht vier van deze (oppervlakkige) krassen aan op het dak van de testauto. Daarnaast werden aan beide zijkanten van de auto twee diepere krassen gemaakt. Eén met een speciaal mes (eveneens gebruikt in de lakkenindustrie) en één met een gewone huissleutel.
Test
Kassa testte vijf krasverwijderaars, varierend in prijs van €9,95 tot €23,99. In twee gevallen moest de verwijderaar met een pen worden opgebracht, twee anderen met een poetsdoek en bij het vijfde product moest de kras eerst worden opgeschuurd en daarna met een 'polish' en vervolgens met een 'finish' worden bewerkt. De test gebeurde blind, dus zonder dat de testers wisten om welke producten het ging. Alle vier de deskundigen hebben alle vier typen krassen behandeld met alle vijf de krasverwijderaars. De criteria waarop werd beoordeeld waren de begrijpelijkheid van de handleiding, het gebruiksgemak en het resultaat. Aangezien twee producten aangaven dat er 48 uur moest worden gewacht voor het eindresultaat heeft Kassa die termijn in acht genomen.
Resultaat
Geen enkel product bleek de krassen overtuigend en volledig weg te kunnen werken. De handleidingen waren over het algemeen wel duidelijk. Al was bij één middel de gebruiksaanwijzingen slechts in het Duits beschikbaar. Het oordeel over het gebruiksgemak varieerde van 'moeizaam' en 'meteen in de prullenbak' tot 'eenvoudig aan te brengen' en poetst makkelijk’'. Ook over het resultaat liepen de meningen sterk uiteen, van 'amper resultaat' en 'vies en rommelig' tot 'na vijf keer poetsen verbetering' en 'vult de kras aardig'.