Terugroepactie Senseo kost Philips miljoenen
14-04-2009
• leestijd 2 minuten
Elektronicaconcern Philips heeft een forse tegenvaller moeten incasseren bij zijn succesvolle koffiemachine Senseo. Het bedrijf roept vanwege een veiligheidsrisico wereldwijd ruim zeven miljoen apparaten terug. Daarvoor is 30 miljoen euro opzij gelegd.
Dat maakte Philips dinsdag bekend. Het gaat om een van de grootste terugroepacties ooit op de Nederlandse markt. Van de betrokken modellen zijn ongeveer een miljoen in Nederland verkocht. Deze zijn geproduceerd tussen juli 2006 en november 2008.
Het probleem kan optreden bij een combinatie van zware kalkafzetting en een haperend veiligheidsmechanisme. Door de kalkafzetting kan een ventiel worden geblokkeerd, waardoor de druk die in het apparaat wordt opgebouwd niet kan ontsnappen. In combinatie met een haperend veiligheidsmechanisme zouden onderdelen in het rond kunnen gaan vliegen, aldus directeur Harry Hendriks van Philips Nederland.
Er is volgens hem ,,een heel klein'' veiligheidsrisico van drie op een miljoen per jaar. Tot nu toe heeft zich in Nederland één storing voorgedaan, welke geen letselschade tot gevolg had. Ook buiten Nederland is een aantal storingen gemeld.
,,We willen koste wat kost voorkomen dat schade zich wel voordoet en gaan daarom vrijwillig over tot zo'n omvangrijke actie'', zei Hendriks. Philips publiceert woensdagochtend advertenties in diverse dagbladen, waarin het meer informatie verstrekt over de exacte modellen en vervolgstappen voor de eigenaren van een apparaat.
Typenummers:
De typenummers van de betrokken producten zijn:
HD7805, HD7810, HD7811, HD7812, HD7814, HD7816, HD7820, HD7822, HD7823, HD7824, HD7830, HD7832, HD7841 en HD7842
Consumenten die een risico-apparaat bezitten, kunnen bij Philips meteen een ontkalkingssetje aanvragen. Zij ontvangen kort daarna een doos, waarin ze hun apparaat kunnen opsturen. Vervolgens wordt de boiler van de Senseo vervangen, waardoor het probleem wordt verholpen. Al met al duurt dit proces volgens Hendriks een paar weken.
Philips introduceerde de eerste Senseo in 2001. Wereldwijd zijn er al 25 miljoen van verkocht.
Uitleg Philips-website
Hoe de Senseo moet worden ingeleverd ter reparatie
leest u hier
op de website van Philips.
Bronnen: Philips / ANP