Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'Teletekst dinosaurus onder digitale media'

01-04-2010
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
182 keer bekeken
  •  
teletekst.jpg
NOS Teletekst bestaat donderdag dertig jaar en is ondanks de opkomst van nieuwe media nog onverminderd populair. ,,Teletekst is de dinosaurus onder de digitale media'', stelt Erik Wijnholds, chef 24 NOS Nieuws.
Bijna 5 miljoen Nederlanders van vijftien jaar en ouder kijken dagelijks op NOS Teletekst pagina 101 voor het laatste nieuws, zo blijkt uit onderzoek van de NOS. Jaarlijks bezoeken bijna 11 miljoen gebruikers deze pagina's. Zij waarderen de snelheid en actualiteit het meest, maar voor verdieping zoeken ze andere nieuwsbronnen op. Zes op de tien Nederlanders geven aan iets als 'waar' te bestempelen als het op NOS Teletekst staat, al heeft in het verleden een enkele misser tot opschudding gezorgd. Bijvoorbeeld toen teletekst in 1981 ten onrechte meldde, dat de Sovjet-Unie Polen was binnengevallen. In de befaamde Nacht van Wiegel in mei 1999, waarop een kabinetscrisis ontstond, was het naar eigen zeggen de enige nieuwsbron die 's nachts verslag deed van de gebeurtenissen. De pagina's worden door vrijwel iedereen op tv bekeken. ,,Je kunt er à la minute bij, ondertussen wat anders doen en je ziet in één oogopslag wat er gebeurt'', aldus Wijnholds. Jaarlijks maakt de redactie ongeveer tienduizend pagina's, wat de Nederlandse bevolking per persoon 25 eurocent kost. Ongeveer evenveel mannen als vrouwen kijken naar teletekst en opvallend veel jongeren (92 procent), al kijken zij meer naar de pagina's van commerciële omroepen. 3,5 miljoen gebruikers bezoeken NOS Teletekst (ook) op internet. Circa 700.000 mensen lezen de zwarte pagina's met vooral cyaanblauwe en gele letters op hun mobieltje. De ideale teletekstpagina heeft drie alinea's en de regels moeten liefst helemaal gevuld zijn met ongeveer honderd woorden. Na het nieuws en het weer zijn de tv-gids en sportpagina's van NOS Teletekst het populairst. Voetbal scoort in de categorie sport het best. 4,1 miljoen Nederlanders volgen wekelijks het nieuws over de eredivisie op pagina 801. Maar ook het nieuws over wielrennen en tennis wordt goed bekeken. Inmiddels is het medium ook op microblogdienst Twitter te vinden, waar ongeveer 15.000 mensen in de gaten houden wat er gemeld wordt. De NOS hoopt in de toekomst het teletekstnieuws via nog meer kanalen te verspreiden, maar de tv blijft het belangrijkste medium. Wel zullen er in de toekomst aanpassingen aan de lay-out en de techniek komen, zodat teletekst ook via de nieuwe generatie tv's beschikbaar blijft.
De eerste pagina
Naar voorbeeld van de Britse BBC begon de NOS dertig jaar geleden met de eerste Nederlandse teletekst. De eerste pagina op 1 april 1980 berichtte over de start van teletekst in combinatie met een schaakwedstrijd tussen oud-wereldkampioen Max Euwe en teleteksthoofdredacteur Wim Stokla. Teletekst versloeg de schaakpartij live op het splinternieuwe medium met zwarte achtergrond en gele, eenvoudige letters. Dit was op enkele duizenden tv-toestellen te lezen in een tijd dat een televisie met teletekst ongeveer 3000 gulden (nu meer dan 1300 euro) kostte. Eind 1990 bezat de helft van de bevolking een dergelijke tv. Tegenwoordig bekijken alleen al dagelijks bijna 5 miljoen mensen de pagina's van NOS Teletekst op tv, computer, mobieltje of via Twitter, waarmee teletekst een van de meest geraadpleegde nieuwsbronnen is. NOS Teletekst is donderdag 1 april 24 uur lang in een feestelijke lay-out te zien in de kenmerkende rechttoe rechtaan-stijl. De teletekstletters kregen in de loop der jaren iets meer kleur en vorm, maar cyaanblauw, geel en eenvoud blijven de boventoon voeren. Bron: ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!