Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Telegraaf Media Groep koopt Hyves

01-11-2010
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
hyves_12.jpg
Het wordt voor Hyves en de nieuwe eigenaar Telegraaf Media Groep (TMG) hard werken om de huidige populariteit van de Nederlandse socialenetwerksite op peil te houden. Hyves heeft veel last van concurrentie en ,,is het momentum kwijt'', zeggen deskundigen. TMG kondigde maandag aan Hyves over te nemen. Het aankoopbedrag is niet genoemd, maar wordt door analisten geschat op 40 miljoen euro.
Hyves lijkt op het eerste gezicht ongekend populair. Op de site staan bijna negen miljoen mensen geregistreerd. Ruim vijf miljoen van hen is regelmatig actief op Hyves, volgens het bedrijf zelf de bestbezochte site van Nederland. Hyven is inmiddels, zes jaar na de oprichting van het bedrijf, een Nederlands woord geworden en ook krabbelen (een berichtje sturen) is bekend.
Maar aan het succes wordt inmiddels flink gemorreld. ,,Steeds meer mensen stappen over op Facebook'', zegt analist Ed Achterberg van Telecompaper. ,,Dat is veel groter, zeker in het buitenland. Hyves heeft nu veel last van concurrentie''.
En deze concurrentieslag lijkt Hyves op dit moment te verliezen. ,,Cijfers zijn moeilijk te achterhalen, maar uit de banche komen berichten dat Hyves het momentum kwijt is'', vindt internetjournalist Alexander Klöpping. ,,De trend is er een van 'alle hippe mensen zitten op Facebook'''.
Volgens Hyves ligt de gemiddelde leeftijd van de gebruikers op 31 jaar, maar de site wordt steeds meer gezien als ,,een ding voor kinderen'', aldus Klöpping. Er zijn volgens hem ook andere redenen om van netwerksite te wisselen. ,,Sommige mensen vinden de spelletjes op Facebook leuk. Anderen vinden het makkelijker om buitenlandse vrienden op Facebook te ontmoeten''.
Gezien de afnemende populariteit hadden de eigenaren de site volgens deskundigen een jaar eerder voor een hoger bedrag kunnen verkopen. ,,Maar zoals de zaken er nu voorstaan, zullen ze heel blij zijn dat ze nu gecashed hebben'', aldus Klöpping.
Het zal voor Hyves dan ook ,,hard werken'' worden om relevant te blijven, denkt hij. Daarbij kunnen ze de hulp van TMG, dat al eigenaar is van sites als geenstijl.nl, jaap.nl en relatieplanet.nl, goed gebruiken. ,,Er zijn voor Hyves veel voordelen te halen in de combinatie met andere sites van TMG.''
Hyves zal met TMG ook sneller meer geld kunnen verdienen aan gebruikers, denkt Achterberg. Advertenties aantrekken is iets wat TMG volgens hem ,,goed kan''.
TMG ziet de aankoop van Hyves als een grote stap naar de verwezenlijking van verdere internetambities. Door middel van de netwerksite hoopt TMG de andere sites van het concern zoals speurders.nl beter te positioneren.
Gebruikers van Hyves zullen op korte termijn echter nog niet overspoeld worden door TMG-content. ,,Het is TMG er alles aan gelegen om zo weinig mogelijk te veranderen'', denkt Köpping. ,,Eerder is gebleken dat als er plotseling veel wordt omgegooid, mensen massaal weglopen. Dat zou dus niet zo slim zijn''.
Ook voor het gebruik van hun persoonlijke gegevens hoeven Hyvers niet bang te zijn. Achterberg: ,,TMG kan zich wat dat betreft geen misstap veroorloven. Ze zullen in alles heel voorzichtig opereren''.
ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor