Sfeerfoto van Kassa
Kassa
Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

'Telefoonverzekeringen zijn overbodig'

14 sep 2013
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
362 keer bekeken
195x90_bellen1_05.jpg
Koop je tegenwoordig een nieuwe telefoon, dan adviseert de verkoper al snel om het toch meestal dure toestel extra te verzekeren tegen schade en diefstal. Het klinkt vaak erg aanlokkelijk, want een ongeluk is zo gebeurd. Ben je dan wel tegen alles verzekerd? Of is het vooral een verzekerde winst voor de verkoper? Kassa zocht dat uit. Tim Wijkman van online informatiesite GSMHelpdesk.nl legt in de studio uit dat mensen zich goed moeten afvragen of ze een dergelijke dure verzekering moeten afsluiten. "Je moet zelf inschatten hoe groot dat de kans is dat de telefoon wordt gestolen of buiten jouw schuld beschadigd raakt of kapot gaat. Weeg dit risico af ten opzichte van de premie die je maandelijks moet gaan betalen."
Onmogelijke voorwaarden
Na bestudering van de verschillende verzekeringsvoorwaarden komt Wijkman tot de conclusie dat verzekeraars er alles aan doen om niet uit te keren. Bij diefstal krijgt de verzekerde alleen uitgekeerd wanneer ze braakschade kunnen aantonen. Wanneer de telefoon uit je jaszak wordt gestolen, is dat dus onmogelijk en wordt er niet uitgekeerd. Zo zijn er nog legio uitsluitingen. Bij een overval moet de verzekerde kunnen aantonen dat er geweld gebruikt is, of een poging gedaan is tot het gebruiken van geweld om de telefoon af te pakken. Wanneer er buiten jouw schuld om, schade onstaat aan het toestel, ligt de bewijslast ook bij de verzekerde. Als er uiteindelijk wordt uitgekeerd door de verzekeraar, dan zijn er ook nog verzekeraars die bij diefstal of schade alleen de dagwaarde van het toestel vergoeden. Zo wordt de vergoeding nog lager.
Dubbel verzekerd
Tim Wijkman legt uit dat een telefoonverzekering vaak helemaal niet nodig is. "Vaak ben je al tegen verlies of diefstal van jouw mobiele telefoon verzekerd middels een inboedel- of reisverzekering." Daarnaast zit er op een mobiele telefoon ook een (wettelijke) garantie van minimaal twee jaar van toepassing die beschermt tegen problemen en fouten die binnen de garantieperiode  ontstaan buiten uw schuld of buiten normale slijtage. "Bij de meeste consumenten komt het er dus op neer dat zij geen verzekering nodig hebben voor hun mobiele telefoon",aldus Wijkman.
Eigen risico
Naast alle voorwaarden en beperkingen, hanteren bijna alle verzekeraars een eigen risico tussen de 0 en €250. Met een eigen risico betaal je dus toch een deel van de diefstal of schade zelf bovenop alle premie die reeds zijn betaald.
Hoge premies
De premies zijn ook niet de minste. Deze liggen relatief hoog. Gemiddeld ligt de premie tussen de €4 en €20 per maand. "Als je dat vergelijkt met een autoverzekering dan betaal je voor je telefoon betaal je gemiddeld zeven keer zoveel als voor je auto", aldus Wijkman. Toch schat hij in dat de helft van alle telefoons in Nederland verkocht worden met een verzekering. "Het is zeer lucratief voor verkopers om een verzekering af te sluiten. Er is voor hen bijna niets meer te verdienen op toestellen of abonnementen en op een verzekering verdient de verkopende partij al snel 70% van het premiebedrag. Wat je dan ook ziet is dat winkels eigen verzekeringen creeëren zodat ze dubbel geld vangen. Voor meer informatie over de zin en onzin van telefoonverzekeringen klik je hier .

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar