Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Telefoonproviders in de fout met 'gratis' toestel

15-02-2016
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
53 keer bekeken
  •  
telefoon licht 930 520
Aanbieders van telefoniediensten overtraden jarenlang de wet door te werken met all-in prijzen, waarin geen uitsplitsing werd gemaakt voor belkosten en de prijs van een telefoon. Dat stelde ConsumentenClaim dit weekeinde naar aanleiding van een uitspraak van de Hoge Raad.
De pakketten zijn in feite leningen voor de toestellen. Het leek alsof de klant een telefoonabonnement afsloot waarbij de klant het toestel 'erbij kreeg'. Dat toestel was echter niet gratis maar werd gedurende de loop van het abonnement afbetaald.
Doordat telefoonproviders niet hebben verteld voor welk bedrag de consument een lening afsloot, hebben zij de wet overtreden. De Hoge Raad oordeelde dat klanten die kredietovereenkomsten kunnen vernietigen en dat de aanbieders bij inlevering van het toestel alle betaalde kosten voor de telefoon moeten terugbetalen.
ConsumentenClaim onderzoekt nog op welke telefoonabonnementen de uitspraak van toepassing is en welke klantgroepen daar nog meer van kunnen profiteren. ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!