Kassa

Telefoonlijn voor ouderen met vragen over internetfraude

08-04-2021
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
541 keer bekeken
  •  
oudere senior internet computer 1127
Senioren die hulp vragen om internetfraude te voorkomen, kunnen via een telefoonlijn bij de ANBO terecht. Met de advieslijn wil de ouderenbond voorkomen dat mensen slachtoffer worden van online oplichting of telefoonfraude.
Door middel van advies wil de ANBO ervoor zorgen dat ouderen "gehaaider" worden en criminelen te slim af zijn. Wie de lijn belt, krijgt tips over onlineveiligheid en de veiligheid van de woning. Aan de telefoonlijn werken ook de politie en het ministerie van Justitie en Veiligheid mee.

Ouderen vaak de klos

Bij internetfraude vormen ouderen een groot deel van de slachtoffers. Meer dan de helft van de meldingen bij de Fraudehelpdesk van fraude via WhatsApp kwam van 56-plussers. Bij oplichting waarbij de oplichter zich voordoet als de bank of een andere instantie kwam 81 procent van de meldingen van ouderen, aldus de ANBO. Met advies moeten er flink minder meldingen komen.

Meer over:

ouderenbond, oplichting,

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (2)

rinuszwam
rinuszwam10 apr. 2021 - 10:50

Er wordt een omgedraaide wereld geschapen , primair hoort elk product goed én veilig te zijn daar betaald de consument óók voor ! Dus niet de ellende en de kosten bij de consument leggen , maar bij de fabrikant ! incl. garantie verklaring !

liesbethmal
liesbethmal9 apr. 2021 - 17:07

Het is belangrijk dat bedrijven bij fraude snel bereikbaar zijn. De ING was snel in handelen en heeft zo € 1000,= kunnen "onderscheppen", Tele 2 is zeer moeilijk te bereiken na kantoortijd en dit kostte mij geld. Groet,

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!