Uitkeringsinstantie UWV krijgt dagelijks duizenden extra telefoontjes met vragen over een werkloosheidsuitkering. Een woordvoerster zei donderdag dat dit een gevolg is van de ontslaggolf die Nederland nu ook treft. ,,Het aantal telefoontjes is met de helft toegenomen'', zei ze.
UWV waarschuwt inmiddels op zijn website voor langere wachttijden. ,,Normaal willen we 80 procent van de telefoontjes binnen een minuut beantwoorden. Dat halen we nu niet'', aldus de woordvoerster.
De uitkeringsinstantie wil extra mensen aannemen om het toegenomen telefoonverkeer te kunnen opvangen. Hoeveel is nog niet duidelijk. Nu werken er 350 mensen in het callcenter. Het aantal mensen dat wordt ingezet, verschilt echter per dag. ,,Op maandag zetten we bijvoorbeeld meer mensen in, omdat er in het weekeinde bij klanten vragen zijn gerezen over hun uitkering en zij daarover maandag gelijk gaan bellen.'' UWV krijgt gewoonlijk gemiddeld 25.000 telefoontjes per dag.
Minister Piet Hein Donner van Sociale Zaken meldde de Tweede Kamer vorige week al dat steeds meer mensen een beroep doen op een werkloosheidsuitkering. In de eerste twee weken van dit jaar stroomden 26.000 mensen in de WW. Een jaar geleden waren dat er nog 10.000. UWV zag in december het aantal aanvragen voor een werkloosheidsuitkering oplopen tot 35.000 tegen gemiddeld 20.000 in de eerste negen maanden van 2008.
Onder de Nederlandse bedrijven die deze week grote ontslagrondes hebben aangekondigd, bevinden zich ING (verlies van zevenduizend banen), Philips (6000), Corus (3500) en Schiphol (honderden banen). Bij ING en Philips is het nog onduidelijk hoeveel werkgelegenheid er in Nederland verloren gaat. Corus schrapt achthonderd banen bij zijn hoogovens in IJmuiden.