Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Telecomproviders: geen registratie klanten bij BKR

02-11-2010
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
Kassa-BKR-groot1.jpg
Vodafone gaat klanten met een betalingsachterstand vanaf volgend jaar niet meer registreren bij het Bureau Krediet Registratie (BKR). Volgens het telecombedrijf kan kredietregistratie ,,disproportionele gevolgen hebben voor klanten''. Dat heeft Vodafone maandag bekendgemaakt. Naast Vodafone hebben ook T-Mobile en KPN bekendgemaakt dat zij klanten niet meer bij het BKR aanmelden.
Kassa
In april lieten de telecomproviders nog aan Kassa weten dat zij zich ervan bewust zijn dat BKR-informatie gebruikt wordt door kredietverstrekkers. Dit kan leiden tot een mismatch waarbij beperkte (en soms al lang opgeloste) schuld bij een telecomaanbieder leidt tot een weigering van een hypotheek. KPN vindt dat vervelend.” De vier telecombedrijven lieten aan Kassa weten dat zij aan het BKR gevraagd hebben om een ondergrens in te stellen voor bepaalde schulden.
Geen minimum
Vodafone liet maandag weten dat zij er niet uitkwam met het het BKR om een minimumbedrag in te stellen voor registratie. Vodafone heeft daarop besloten vanaf volgend jaar af te zien van registratie van klanten bij het BKR. Niet alleen Vodafone stopt met het registreren. Ook T-Mobile en KPN stoppen hiermee.
Telecomproviders zijn in tegenstelling tot banken niet verplicht om deel te nemen aan het BKR.
BKR
Bureau Krediet Registratie (BKR) betreurt het besluit van Vodafone, T-Mobile en KPN/Telfort om vanaf 1 januari 2011 geen gsm-klanten meer bij BKR te registreren. De telecombedrijven gaan wel door met registratie in hun eigen systeem 'Preventel', om zodoende onderling achterstandsinformatie uit te blijven wisselen. Deze gegevens zijn echter alleen zichtbaar voor telecombedrijven en niet voor kredietverstrekkers. Bovendien kunnen telecombedrijven kredietverplichtingen niet meer betrekken in hun besluitvorming, waardoor het risico op problematische schulden zal toenemen. Peter van den Bosch, algemeen directeur van BKR: ''Anders dan banken en financieringsmaatschappijen, zijn telecomaanbieders niet wettelijk verplicht bij BKR te registreren. Ik vind echter dat zij wel een maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben. Er is een sterk verband tussen een betalingsachterstand op een telecomcontract en de kans op het ontstaan van nieuwe financiële problemen.''
Last van de negatieve BKR-registratie
De telecombedrijven geven als reden voor het stoppen met de registraties 'de disproportionele gevolgen voor hun klanten'. Mensen met een kleine achterstand hebben bij het aanvragen van een nieuwe lening of hypotheek last van de negatieve BKR-registratie. Van den Bosch: ''Wij waren daarover intensief in gesprek met de telecombedrijven. Zeer recent hebben we mede op hun verzoek nog onderzoek gedaan. Daaruit bleek dat wie een achterstand op een telecomcontract heeft, 12 keer zo veel kans maakt om opnieuw in de financiële problemen te geraken. De hoogte van de achterstand doet er daarbij minder toe.''
Minister De Jager
Ook minister De Jager liet zich onlangs nog in soortgelijke bewoordingen uit. Hij liet op kamervragen weten dat registratie door BKR belangrijk is om te voorkomen dat mensen te veel en te hoge schulden aangaan. Een klein bedrag niet registreren vergroot het 'stapelrisico'. Meerdere achterstanden van een klein bedrag kunnen ook tot serieuze schuldproblemen leiden. Ook onderstreepte de minister dat wanbetaling op een telefonie-abonnement een belangrijk signaal is. Mensen die daar betalingsachterstand hebben, lopen een veel hoger risico dan de gemiddelde Nederlander om ook elders in betalingsproblemen te komen.
Overkreditering tegengaan
BKR heeft als missie overkreditering bij consumenten tegengaan en vindt het belangrijk dat er een goed overzicht bestaat van iemands financiële verplichtingen. Van den Bosch: "Het is onze missie om door middel van het beschikbaar stellen van objectieve informatie achter iedere huisdeur een kredietcrisis te voorkomen. Daar hoort registratie van telecomcontracten zeker bij. Ook valt te denken aan huur- en energieschulden."
BKR-registratie is een hulpmiddel voor kredietverstrekkers, om in het kader van hun wettelijke zorgplicht, te kunnen beoordelen of het verantwoord is iemand een nieuwe lening te verstrekken. "Bij ongeveer een derde van alle Europese registratiebureaus vindt registratie van telecomcontracten al plaats. Dat geeft wel aan hoe belangrijk dit is. In Nederland zijn o.a. de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB), de Vereniging van Financieringsondernemingen Nederland (VFN) maar ook de Nederlandse Vereniging van Schuldhulpverlening (NVVK), het Leger des Heils en het Nibud voorstander van meer inzicht. Ook de energiebedrijven en woningcoöperaties hebben aangegeven dat zij mede vanuit hun maatschappelijke verantwoordelijkheid informatie met BKR willen gaan delen. Met deze opzegging distantieert de telecombranche zich van een maatschappelijke en politiek gewenste ontwikkeling.'' Bron: ANP/Novum/Kassa

Meer over:

bkr, diginieuws
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor