Telecombundels slaan aan bij consument
19-05-2009
• leestijd 1 minuten
De bundels zoals telecombedrijven die aanbieden, één contract voor tv, vaste telefoon en snel internet voor de computer, slaan aan bij de consument. Vorig jaar werd dit soort abonnementen het meest verkocht op de Nederlandse markt, meldde toezichthouder Opta dinsdag.
Inmiddels neemt 22 procent van de huishoudens zo'n pakket, ook wel triple play genoemd, af. Daarnaast kiest 20 procent voor een pakket met breedband en vaste telefonie, terwijl 13 procent een pakket heeft met televisie en breedband. Kabelbedrijven nemen verreweg het grootste deel van de markt voor triple play voor hun rekening.
De Opta volgt niet alleen de telecomontwikkelingen op de consumentenmarkt op de voet. Volgens voorzitter Chris Fonteijn is vooral van belang dat de concurrentie op de zakelijke markt zich verder ontwikkelt.
Fonteijn meldde verder dat de snelheid van de groei in breedbandaansluitingen in ons land afneemt, maar dat Nederland wat dit betreft nog steeds tot de wereldtop behoort met 35,5 aansluitingen per honderd inwoners.
Veel snelle verbindingen hebben als keerzijde dat er veel mogelijkheden zijn om onveilige software te verspreiden op internet. In 2007 stond Nederland nog op de tiende plek als land waar onveilige software vandaan komt. Vorig jaar verdween ons land uit de top tien.
Bron: ANP