Telecombedrijven spelen met talloze tarieven
30-11-2010
• leestijd 2 minuten
Telecombedrijven voeren op het moment de ene na de andere tariefswijziging door. KPN heeft de tarieven voor bellen vanuit huis naar vast en mobiel gelijkgetrokken, terwijl concurrent Vodafone de tarieven voor mobiel internetten in het buitenland aanpakt. T-Mobile sluit niet uit dat het op korte termijn ook iets aan de tarieven doet. Maar volgens de Consumentenbond wordt het er voor de consument allemaal niet duidelijker op.
De bond meent dat veel mensen niet precies weten wat ze betalen voor mobiel bellen en sms'en. Die onduidelijkheid is onder meer te wijten aan het woud aan abonnementen en de onduidelijke vermelding van tarieven. Uit onderzoek onder ruim 2100 consumenten blijkt dat de meeste mensen geen flauw idee hebben wat ze nou werkelijk betalen voor mobiel bellen en sms'en. Dat heeft onder meer te maken met ,,het ongekende aantal abonnementen waarmee providers de boer op gaan''.
De zes grote aanbieders Ben, Hi, KPN, Telfort, T-Mobile en Vodafone verkopen 248 verschillende abonnementen. De consument kan verder kiezen uit verschillende bundels. In totaal bieden de grote telecombedrijven 3525 verschillende mogelijkheden. Daarnaast hebben de kleintjes nog ieder hun eigen abonnementsvorm. ,,Dan is het te begrijpen dat consumenten geregeld door de bomen het bos niet meer zien'', aldus de Consumentenbond.
Ook het vergelijken van kosten is niet eenvoudig voor de consument vanwege de grote hoeveelheid aan abonnementen, stelt de bond. Bovendien worden de tarieven zelden verstrekt bij het afsluiten van een abonnement, waardoor het voor consumenten lastig is om na te gaan of de tarieven zijn veranderd. De Consumentenbond wil daarom dat de tarieven bij het afsluiten van een abonnement in het contract worden opgenomen.
Ook met thuis bellen is het op dit moment nog tamelijk onoverzichtelijk. Bellen naar een mobieltje vanaf de vaste telefoon kost nu nog ruim vier keer zo veel als vanaf diezelfde telefoon bellen naar een ander vast toestel. Telecombedrijf KPN maakte maandag bekend dat het met ingang van het nieuwe jaar de tarieven voor zijn belangrijkste abonnementen voor thuisbellen wijzigt, waardoor bellen vanuit huis naar een vast nummer evenveel kost als bellen naar een mobiel nummer.
De kosten voor bellen naar een andere vaste telefoon gaan omhoog; die voor bellen naar een mobiel omlaag. Per saldo rolt er dan wel één uniform tarief uit: 9 cent per minuut.
Klanten van concurrent Vodafone kunnen vanaf december goedkoper mobiel internetten in zestien Europese landen wanneer ze van tevoren een eenmalige bijdrage betalen. Vodafone claimt de eerste aanbieder te zijn die de tarieven voor internetten via het mobiel in Europa ,,drastisch verlaagt''.
T-Mobile sluit niet uit dat er tariefswijzigingen worden doorgevoerd, zo liet een woordvoerder maandag weten. ,,Er is sprake van een dynamische markt met veel concurrentie. Dat leidt ertoe dat de tarieven voor bepaalde diensten worden gewijzigd.'' ANP