Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Telecombedrijven de fout in met bewaren data

04-07-2013
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
zendmast1_01.jpg
KPN, Tele2, T-Mobile en Vodafone hebben de wet overtreden door gegevens van klanten te bewaren over de websites die ze via hun mobieltje hadden bezocht en applicaties die ze hadden gebruikt. Ook hebben de vier telecombedrijven hun klanten niet of op een verkeerde manier verteld dat ze gedetailleerde informatie van hen verzamelen en wat ze daarmee doen.
'Beter, maar niet alle problemen verholpen'
Dat blijkt uit donderdag gepubliceerd onderzoek van het College bescherming persoonsgegevens (CBP). De bedrijven hebben hun leven gebeterd, maar nog niet alle privacyproblemen zijn verholpen. Het CBP houdt de boel in de gaten en zal beslissen of er maatregelen moeten volgen als bedrijven op sommige punten de wet blijven overtreden.
Omstreden analyse van dataverkeer
In het voorjaar van 2011 ontstond commotie over de technologie (Deep Packet Inspection) die de telecomaanbieders gebruiken om het dataverkeer van klanten over het mobiele netwerk te analyseren. Het CBP constateert dat alle vier de bedrijven de Wet bescherming persoonsgegevens en de Telecommunicatiewet hebben overtreden. De gegevens die ze bewaarden, hadden ze zo snel mogelijk na het verzamelen moeten verwijderen of anoniem moeten maken. Informatie over bezochte websites en gebruikte apps zeggen veel over iemands gedrag of voorkeur, maar volgens het CBP is het vaak niet noodzakelijk om deze gegevens op klantniveau te bewaren.
Verschillen tussen providers
KPN heeft volgens het college maatregelen genomen waardoor het bedrijf niet meer in overtreding is. Tele2 gaat op diverse punten nog in de fout. Zo bewaart het bedrijf gegevens over websitebezoek en appgebruik een jaar. Dat gebeurt weliswaar in versleutelde vorm, maar de gegevens worden niet snel genoeg anoniem gemaakt, aldus het CBP. Volgens het college gebruikt Tele2 ook zonder toestemming van klanten de verzamelde gegevens voor marktonderzoeken, wat volgens de wet niet mag. De privacyverklaring die het bedrijf intussen heeft opgesteld, is nog onvolledig.
Gegevens soms te lang bewaard
T-Mobile en Vodafone hebben een aantal overtredingen (deels) beëindigd. T-Mobile verwijdert e-mailadressen echter nog altijd niet zo snel mogelijk en ook de aangepaste privacyverklaring is nog niet helder over de bewaartermijnen, aldus het CBP. Vodafone bewaart persoonsgegevens langer dan noodzakelijk voor het achterhalen en oplossen van problemen in het netwerk. ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!