Tele2 pakt malafide sms-aanbieders aan
02-12-2010
• leestijd 2 minuten
Telecombedrijf Tele2 gaat vanaf donderdag sms-aanbieders die ongeoorloofd geld proberen te innen van klanten hard aanpakken. Als het vermoeden bestaat dat klanten zijn misleid tot abonnementen op sms-diensten krijgen zij het geld van Tele2 terug, aldus het telecombedrijf.
De kosten gaat Tele2 zelf verhalen bij de aanbieder van de sms-dienst. Het is dan aan die aanbieder te bewijzen dat de klacht van de klant ongegrond is. ,,We zijn dus coulant naar onze klanten en keihard naar partijen die willens en wetens de boel proberen op te lichten'', aldus directeur Günther Vogelpoel van Tele2.
Het telecombedrijf stelt nu zelf op te treden omdat een gezamenlijke gedragscode van de marktpartijen niet afdoende was. ,,Herhaaldelijke overtreding van aanbieders van sms-diensten zal leiden tot afsluiting en op die manier verwachten we dat uiteindelijk alleen de sms-aanbieders overblijven die te goeder trouw zijn'', aldus Vogelpoel.
Vodafone al in actie
Al eerder besloot Vodafone tot een harder optreden tegen aanbieders van malafide sms-diensten. De telecombedrijven scherpen hun beleid aan na aanhoudende klachten van klanten en onder toenemende druk van het ministerie van Economische Zaken. Dat controleert sinds dit jaar strenger of aanbieders van sms-diensten zich wel aan de regels houden.
Het ministerie vindt dat gebruikers van deze diensten en in het bijzonder kinderen niet de dupe mogen zijn van 'ogenschijnlijk' gratis sms'jes. Bij een sms-dienst betaalt de klant voor een ontvangen sms-bericht, in plaats van voor een verzonden sms.
De Consumentenbond pleitte dit jaar nog voor een onderzoek naar de werkwijze van telecomaanbieders en aanbieders van sms-diensten. De bond krijgt geregeld klachten over sms-diensten, waarvoor telecomaanbieders bij hun klanten soms grote bedragen afschrijven.
ANP