Tele2 komt met eigen winkels in Nederland
21-10-2015
• leestijd 2 minuten
Tele2 gaat in Nederland eigen winkels openen. Het Zweedse telecombedrijf barst van ambitie en wil over een paar jaar een vijfde van de Nederlandse markt voor mobiele telefonie in handen hebben. Nu ligt het marktaandeel van Tele2 in Nederland volgens het bedrijf nog tussen de 7 en 8 procent.
Eerste winkel
De eerste winkel waar onder meer mobieltjes en abonnementen aan de man gebracht zullen worden, opent nog voor het einde van het jaar de deuren. Details over het aantal geplande winkels en de eerste locatie worden op dit moment nog niet openbaar gemaakt.
4G-netwerk
Tele2 is flink op dreef met het uitrollen van zijn eigen 4G-netwerk in ons land. Hierdoor kan het bedrijf zijn eerste 4G-abonnementen ook eerder dan gepland gaan introduceren. Veel bestaande klanten kunnen nu al gebruik maken van het nieuwe snelle net. De dekking van het Nederlandse 4G-netwerk bedraagt inmiddels 90 procent.
Landelijke dekking
Tele2 steekt in het vierde kwartaal nog 100 tot 200 miljoen kroon (omgerekend bijna 11 tot ruim 21 miljoen euro) in het net om de uitrol verder te versnellen. Eind eerste kwartaal volgend jaar denkt het bedrijf een landelijke dekking te bereiken.
In verband met de versnelling heeft Tele2 woensdag zelfs zijn winstverwachting teruggeschroefd. Tele2 kampt in ons land ook met hoge kosten vanwege het sterk toegenomen dataverbruik. De Zweden rekenen voor heel 2015 nu op een bedrijfsresultaat (ebitda) tussen de 5,6 en 5,8 miljard kroon. Eerder was de verwachting 5,8 tot 6 miljard kroon.
Tele2 telt in Nederland inmiddels dik 1,2 miljoen klanten, waarvan 841.000 op het gebied van mobiele telefonie. De inkomsten uit mobiele telefonie in Nederland namen afgelopen kwartaal op jaarbasis 13 procent toe tot 364 miljoen kroon. De totale Nederlandse omzet steeg met 3 procent tot ruim 1,4 miljard kroon. De brutowinst viel wel 42 procent terug naar 122 miljoen kroon.
Omzetgroei
Concernbreed was eveneens sprake van omzetgroei. Vooral in Kazachstan wist Tele2 de inkomsten uit te breiden. Daar telt het bedrijf inmiddels bijna 4,4 miljoen klanten, meer dan de 4 miljoen in thuismarkt Zweden. De nettowinst ging wel flink onderuit. Die kwam kwam afgelopen kwartaal bijna de helft (45 procent) lager uit dan een jaar eerder, op 397 miljoen kroon.
ANP