Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Tele2 incasseert te veel geld, maar betaalt niet terug ondanks beloftes
13-10-2018
•
leestijd 2 minuten
•
52 keer bekeken
•
Opvallend veel mensen klagen dat Tele2 te veel geld incasseert voor telefoonabonnementen. Ondanks dat Tele2 dit erkent en belooft het te veel betaalde geld terug te betalen, moeten klanten wel heel erg lang wachten op hun geld.
Marga Kranendonk bestelde begin januari 2018 een nieuwe iPhone en een abonnement bij Tele2 voor € 51,- per maand. In april kwam ze erachter dat er maandelijks een aanzienlijk hoger bedrag werd geïncasseerd. Dat was gek, want op haar Tele2-app stond het goede bedrag. Marga nam contact op met Tele2 en die gaven haar gelijk, er was te veel geïncasseerd. Tele2 beloofde het te veel betaalde geld snel terug te boeken, maar een maand later bleek er weer te veel geld te zijn geïncasseerd. Marga naam weer contact op met de telecomprovider en weer kreeg ze gelijk en werd er beloofd dat het geld teruggestort zou worden. En wederom gebeurde het niet, waarop Marga zelf het teveel betaalde door haar bank liet storneren. Marga is inmiddels twee keer door Tele2 afgesloten en heeft meermalen een dreigbrief ontvangen dat er een incassobureau zou worden ingeschakeld. Telkens belde ze dan naar Tele2 en kon ze dat weer ongedaan maken. Maar het is frustrerend en kost veel tijd.
Incassobrieven
Het overkwam Vanessa Hermens ook. Eind 2014 verhuisde ze en zegde haar abonnement op een vaste lijn bij Tele2 op. Begin dit jaar kwam ze erachter dat ze al een jaar de abonnementskosten betaalde voor die opgezegde telefoonlijn. Bij navraag bij Tele2 bleek dat het telefoonnummer opnieuw was geactiveerd en per ongeluk op haar naam was gezet. Tele2 zou het ongedaan maken, maar dat is tot op heden niet gebeurd. Vanessa kreeg echter wel een vordering van een incassobureau. Aanmaningen van Tele2 hadden haar niet bereikt want ze waren naar haar oude adres gestuurd, maar het incassobureau had haar weten op te sporen en dreigde nu met een gang naar de rechter.
Kantonrechter
Vanessa wist dat tegen te houden, maar had het beter niet kunnen doen zegt advocate Jantine Pracht. Want als je 100 procent gelijk hebt en je kunt dat bewijzen, maar Tele2 betaalt desondanks niet terug, dan rest je alleen nog de gang naar de kantonrechter. Veel mensen hebben daar geen zin in, want het kost tijd, moeite en geld. Het geld krijg je wel terug als je gelijk krijgt van de rechter. Je hoeft voor zo'n kleine zaak geen advocaat in te huren, maar zorg wel dat je je gelijk kunt bewijzen.
Inmiddels heeft Tele2 erkent dat er bij deze en nog tientallen andere zaken fouten zijn gemaakt. De betrokkenen hebben inmiddels hun geld teruggekregen.
Lees de volledige reactie van Tele2 hier
.