Jojanneke Kenter, 22 jaar, is studente. Om wat geld bij te verdienen werkt ze af en toe voor de firma Demonstrate. Ze deelt dan aan voorbijgangers promotie-exemplaren uit van allerlei producten. En zo gaat Jojanneke op donderdag 12 augustus, samen met negen collega’s kattenvoer uitdelen in Hoog Catharijne.
Eenmaal daar krijgen Jojanneke en haar collega's van een leidinggevende de opdracht de tassen die ze bij zich hebben voor in een bestelauto te leggen. Achterin kan niet omdat het slot van de achterdeuren kapot is. De bestelauto waar alle tassen in liggen, is geregeld door promotiebedrijf Demonstrate.
Toen Jojanneke en haar collega’s klaar waren met werken en weer bij de auto terugkwamen, waren alle tassen weg. Er was een ruitje van de auto ingeslagen en alle tassen waren eruit gestolen. En in de tas van Jojanneke zaten veel waardevolle spullen: telefoon, iPod, fotocamera, trui, ketting, portemonnee, geld, rijbewijs, identiteitskaart, huissleutels en autosleutels.
Samen met haar collega’s doet Jojanneke aangifte bij de politie in Utrecht en ze overlegt met Demonstrate. Ze krijgt het advies zoveel mogelijk bonnen op te sturen. Gelukkig heeft Jojanneke van bijna alles wat in haar tas zat de aankoopbon bewaard. Als ze alle bedragen optelt, komt ze op een totale waarde van een kleine € 2.000,-. Jojanneke stuurt de bonnen op naar Demonstrate.
Het bedrijf antwoordt vervolgens dat het slechts “beperkt aansprakelijk” en “enigszins verantwoordelijk” is en dat Jojanneke als vergoeding een Samsung-telefoon en € 200,- krijgt. De collega’s van Jojanneke, die allemaal niet zoveel spullen bij zich hadden, accepteren het aanbod. Maar Jojanneke vindt € 200,- te weinig en dat maakt haar boos. Ze informeert vervolgens bij de Rechtswinkel en het Juridisch Loket, en krijgt bevestigd dat ze recht heeft op een volledige vergoeding. Vervolgens neemt ze weer contact op met Demonstrate, maar de enige boodschap die ze dan krijgt is dat ze dan maar "een andere weg moet inslaan". En dat doet Jojanneke, want ze schakelt de Belbus in!
Advocaat Bas van Batenburg, van Van Batenburg en Van der Vlies Advocaten in Alphen aan den Rijn, maakt duidelijk dat als een werknemer schade lijdt tijdens het uitoefenen van de werkzaamheden, de werkgever die schade in principe moet vergoeden. Dat is alleen anders als de werknemer bewust de schade heeft veroorzaakt of als er sprake is van opzet. Demonstrate had maatregelen kunnen nemen om de schade te voorkomen. Bijvoorbeeld door een medewerker op de tassen te laten passen of de tassen in een kluis te leggen. Volgens Bas van Batenburg is Demonstrate daarom aansprakelijk en verplicht de schade te vergoeden.
Bij Demonstrate in Hoofddorp krijgen Bas en Jojanneke de directeur te spreken en hij komt met een oplossing waar Jojanneke tevreden mee is. Jojanneke krijgt € 1.500,- in plaats van € 200,-.
Moet de Belbus hoognodig bij U langskomen? Zet uw verhaal op papier en stuur ‘t naar Postbus 3000, 1200 CZ, ConsumentenZaken, in Hilversum. Of mail het naar
belbus@vara.nl.