Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Tanken in België komt 3500 klanten duur te staan

04-06-2005
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
68 keer bekeken
  •  
Fallback image for card
Koen van den Berg uit Utrecht tankte begin mei bij een onbemand tankstation in België voor een bedrag van € 58,19 ./>
Hij kon betalen met zijn Fortis bankpas ./> Een paar dagen later ontdekt hij dat er geen 58 euro maar 75 euro van zijn rekening is gehaald ./>
Met enige moeit e w/>eet hij een call />center van de benzinemaatschappij, Esso, te bereiken ./> Daar zeggen ze de klacht te kennen ./> Hij hoeft zich niet ongerust te maken, binnen 30 dagen wordt het teveel betaalde teruggestort ./> Het is een maatregel om fraude te voorkomen ./>
En de helpdesk van Fortis Bank vertelt hem dat er niets aan te doen is ./>
Kassa ging ook eens een rondje bellen, want Koen van den Berg is niet de enige die dit is overkomen. Bij Esso blijken zich sinds augustus vorig jaar 3500 klagers gemeld te hebben.
Wat is er aan de hand? Bij zo’n onbemand benzinestation kun je voor maximaal  75 euro tanken ./> Vóórdat iemand gaat tanken, wil de benzinemaatschappij van de bank weten of die persoon nog voldoende saldo heeft voor die 75 euro ./> ABN -/>AMRO, Fortis en (incidenteel) de Postbank schrijven onmiddellijk dat bedrag af als een soort reservering ./> Maar dat staat nergens als je gaat tanken ./> Dus wellicht dat je denkt dat j e w/>ordt opgelicht als je thuis je bankrekening nakijkt ./>
Een ongelukkige situatie, vindt Esso ./> Zij gaan met ABN -/>Amro, Fortis en Postbank spoedberaad houden ./> Inzet: afschaffing van die voorheffing van 75 euro ./> Die lijkt ook niet nodig, want Rabo, SNS -/>bank en ING -/>bank wachten keurig met afschrijven tot het definitieve bedrag bekend is ./> Esso wil een oplossing voordat de zomerdrukte losbarst en heel veel Nederlanders door België naar Frankrijk rijden ./> Mocht het overleg met de banken niet tot snel resultaat leiden, dan zal Esso de klant op de onbemande benzinestations duidelijk laten weten dat het kan zijn dat er tijdelijk teveel van zijn  rekening wordt gehaald ./> Overigens bleek Esso niet bereid om zich in Kassa te komen verantwoorden, want ze hebben het signaal van 3500 klachten maandenlang genegeerd ./>
Toezichthouder van de banken is De Nederlandse Bank (DNB) ./> Een woordvoerder laat aan Kassa weten dat het ongewenst is dat klanten verrast worden door een te hoge afschrijving voor een dienst of product ./> DNB verzekert ons dat het hier gaat om een op zich geaccepteerde procedur e w/>aarbij een individuele bank absoluut geen financieel voordeel heeft ./> Maar DNB vindt dat de klant natuurlijk wel goed op de hoogte moet zijn van die procedure ./> Dus de banken dienen op dit punt de voorlichting te verbeteren .
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor