Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

T-Mobile past eenzijdig abonnementen aan

07-11-2015
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
20151107-kassa-tmobile_8.jpg
Tienduizenden T-Mobile klanten maken gebruik van de zogeheten Flex en Relax abonnementen. Groot voordeel hierbij is dat de belminuten die je niet opmaakt kunnen worden opgespaard om later te gebruiken. Deze optie werd door T-Mobile destijds trots aangeprezen als ‘onbeperkt houdbaar’. Deze week maakte T-Mobile echter tot grote schrik van veel vaste klanten bekend dat deze abonnementen binnenkort zullen verdwijnen. Wat gebeurt er met het opgespaarde beltegoed? 
Flex en Relax
T-Mobile informeert deze maand 80.000 klanten die een Flex of Relax abonnement hebben dat deze abonnementen vanaf 2016 verdwenen zullen zijn. De klanten worden automatisch overgezet naar de nieuwe Stel Samen & Stel Bij abonnementen. Volgens T-Mobile vervallen de oude abonnementen zodat het telecombedrijf "niet langer in oude systemen hoeft te investeren". Veel klanten hebben echter in de loop der jaren een hoop belminuten opgespaard, met het idee deze op een later moment (bijvoorbeeld in het buitenland) zorgeloos te kunnen gebruiken. Het opgespaarde tegoed is in veel gevallen opgelopen tot honderden euro's. Deze klanten zien dit nu als sneeuw voor de zon verdwijnen met de onverwachte wijziging vanuit T-Mobile.
Nieuwe voorwaarden
T-Mobile biedt klanten in de nieuwe Stel Samen & Stel Bij abonnementen onbeperkt bellen binnen Nederland aan. Binnen de EU mag tot 120 minuten gratis gebeld worden. Klanten die gebruik gaan maken van dit nieuwe abonnement ontvangen de eerste twee jaar een korting van ongeveer 70%, na twee jaar komt het maandbedrag echter een stuk hoger uit dan het maandbedrag dat voor de huidige Flex en Relax abonnementen betaald moest worden. Klanten die geen gebruik willen maken van het nieuwe abonnement kunnen opzeggen zonder opzegtermijn.
Dure abonnementen
Tim Wijkman, onafhankelijk analist bij GSMhelpdesk.nl, geeft in de studio een reactie op de onrust die is ontstaan met deze aankondiging van T-Mobile. Hij geeft aan te begrijpen dat klanten boos zijn. T-Mobile heeft in haar uitingen naar klanten toe over het tegoed altijd verwezen naar euro's. Het is dus niet zo gek dat mensen nu het gevoel hebben geld te verliezen. Wijkman verwijst echter ook naar de manier waarop dit opgespaarde tegoed is ontstaan. Tussen 2007 en 2011 hebben veel mensen een hoog abonnement afgesloten dat ze eigenlijk niet opmaken, met als reden dat zij hier destijds een gratis smartphone bij kregen. Maandelijks hielden zij een groot deel van de belminuten over, waardoor dit in sommige gevallen hoog heeft kunnen oplopen. Belminuten zijn echter niet hetzelfde als een tegoed in euro's.
Mag dit?
T-Mobile overtreedt hier niet de regels. T-Mobile mag dit abonnement eenzijdig wijzigen, zij moeten klanten in dit geval hier zeker een maand van te voren over informeren. Omdat het hier gaat om abonnementen die al lang lopen en T-Mobile vaker abonnementen aanpast, zegt Wijkman dat klanten er wellicht al rekening mee hadden kunnen houden dat ook deze abonnementen zouden gaan veranderen. Volgens Wijkman is het nieuwe abonnement dat klanten aangeboden krijgen op zich gunstig, klanten ontvangen een breed pakket voor een lage prijs. Wel is het volgens Wijkman onhandig van T-Mobile dat zij klanten destijds de indruk hebben gegeven dat het beltegoed dat zij mochten opbouwen onbeperkt bruikbaar zou blijven. Hij benadrukt dat klanten met het verdwijnen van deze Flex en Relax abonnementen zeker voordelen verliezen, maar er ook weer iets voor terug krijgen.
T-Mobile is bang voor emotie
T-Mobile wilde niet in de studio reageren. Zij gaven aan bang te zijn voor de emotie van de klanten. T-Mobile laat ons weten: "Wij hebben al het mogelijke gedaan om klanten een goed, aanpasbaar en altijd goedkoper alternatief te bieden. Dit communiceren we helder. Als klanten niet tevreden zijn kunnen ze opzeggen zonder opzegtermijn. Wij kunnen bij een aantal klanten niet de emotie rond beltegoed wegnemen." Meer uitleg van T-Mobile over deze wijziging en de nieuwe voorwaarden lees je hier .
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor