T-Mobile past abonnementen aan
01-12-2010
• leestijd 3 minuten
Telecomconcern T-Mobile past zijn tarieven voor nieuwe abonnementen voor mobiele telefoon per 6 december aan. Bellen, sms'en, en mobiel internetten wordt voortaan bij een zogenoemd Relaxabonnement inwisselbaar: één sms staat gelijk aan één mb en 1 minuut bellen. Dat maakte T-Mobile woensdag bekend. Nadeel van dit abonnement is dat er per eenheid (minuut of mb) naar boven wordt afgerond.
Het afgelopen najaar was er veel ophef over het afronden per minuut, naar aanleiding van het tv-programma Kassa. Vodafone en KPN besloten hierna om meer abonnementen aan te bieden waarbij per seconde wordt afgerekend. T-Mobile deed dat al.
Om de consument de keuze te blijven bieden af te rekenen per seconde, combineert T-Mobile het iPlanabonnement, dat tot nu toe alleen beschikbaar was voor de iPhone van Apple, voortaan ook met andere toestellen. Belangrijkste kenmerk ervan is dat gebruikers onbeperkt mobiel kunnen internetten.
,,We merken dat er steeds meer geschikte toestellen komen om veel op te internetten, dus we willen dit abonnement breder beschikbaar maken'', zegt een woordvoerster van het telecombedrijf. Ook bij een Relaxabonnement is onbeperkt internet mogelijk, maar dat moet bovenop een gewone bundel worden gekocht, voor 5 euro per maand.
Het tegoed blijft, zoals bij de huidige abonnementen, onbeperkt houdbaar. T-Mobile denkt de toename van het mobiele dataverkeer te kunnen bijbenen. ,,We hebben de afgelopen negen maanden 100 miljoen euro geïnvesteerd, het grootste deel daarvan in ons netwerk.''
Een negatief punt is dat T-Mobile voortaan jaarlijks in januari een inflatiecorrectie doorvoert. ,,Dit doen overigens de andere aanbieders, KPN en Vodafone, ook'', zegt Ben Woldring van Bencom, het bedrijf achter vergelijkingssites als Bellen.com. Aan de andere kant wordt het versturen van een mms-bericht een stuk goedkoper, benadrukt hij. Dit gaat van 50 cent naar 6 à 21 cent per bericht, afhankelijk van je abonnement.
Volgens Woldring kunnen de tariefswijzigingen, afhankelijk van het gebruik van een individuele klant, positief of negatief uitpakken. ,,Je kunt via Bellen.com je telefoonrekening uploaden en een rekeningscan uitvoeren. De site rekent uit hoeveel je kunt besparen en ook hoeveel het je bijvoorbeeld kost als je per minuut in plaats van per seconde afrekent.'' Zo berekende de site dat het afrekenen van gesprekken op hele minuten naar boven gemiddeld 30 procent meer kost dan afrekenen per seconde.
ANP
Kassa
In de uitzending van
4 september toonde Kassa aan dat u voortaan fors duurder uit kan zijn als uw provider per minuut afrondt. U bent namelijk veel sneller door uw belbundel heen dan voorheen en daardoor belt u meer buiten de bundel tegen een hoger tarief. In de uitzending van
18 september blijkt dat de eerdere uitzending van Kassa veel stof heeft doen opwaaien.
In de uitzending van
23 oktober laat KPN weten dat de klanten van KPN en Hi die het gevoel hebben dat ze niet goed zijn geïnformeerd over de minutenafronding de mogelijkheid krijgen om naar hun oude abonnement terug te gaan. 23 november liet Vodafone weten dat vanaf 1 januari 2011 klanten bij Vodafone weer kunne kiezen voor een abonnementsvorm die per seconde afrekent.